Úvod do kvalitativního výzkumu pro SP

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016

PředmětÚvod do kvalitativního výzkumu pro SP (UKV)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantPhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška4 h
Cvičení4 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Cílem předmětu je seznámit studenty s kvalitativní strategií výzkumu, jak teoreticky, tak prakticky. Student získá povědomí o vybraných designech kvalitativního výzkumu. Studenti si prakticky vyzkouší vybrané metody a techniky sběru dat. Kvalitativní data následně zpracují.

    Osnova předmětu
    Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
    Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
    Design KV (zakotvená teorie, případová studie, akční výzkum, etnografický výzkum)
    Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
    Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
    Psaní o KV (struktura textu)

Doporučená literatura

  • Corbin, J., Strauss, A. Basics of Qualitative Research. New York: SAGE, 2014. Povinná
    Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Povinná
    Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. Povinná
    Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. Povinná
    Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. Doporučená
    Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Doporučená
    Punch, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. Doporučená
    Atlas.ti Pomůcka
    Řezníková, V. Studijní opora Pomůcka

Anotace

Některá témata závěrečných prací svou povahou vyzívají k použití kvalitativní strategie výzkumu; tam, kde je cílem porozumění, chápání zkoumaných jevů celistvě, do hloubky a všímání si vazeb mezi jevy. Studenti mají předmět metody a techniky sociálního výzkumu; na tento předmět navazuje předmět Úvod do kvalitativního výzkumu. Studenti získají možnost se hlouběji, podrobněji a prakticky seznámit např. s analýzou a interpretací dat, vyzkouší si pozorování a zápis, vedení rozhovoru a jeho přepis.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím