Zahraniční obchod

Studijní plán: Finance a řízení - platný od ZS 2016/2017

PředmětZahraniční obchod (ZO)
GarantujeKatedra ekonomických studií (KES)
GarantIng. Libuše Měrtlová, Ph.D. ( mertlova@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška2 h
Kombinované studium
DotacePředmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací.
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Význam zahraničního obchodu, struktura vývozu a dovozu ČR, vývoj a trend
  • Zákon absolutních a komparativních výhod, teorém výrobních faktorů
  • Technologická změna, teorie výrobního cyklu
  • Postavení ČR v mezinárodním obchodě
  • Obchodní politika vlády, cla a kvóty
  • ČR a WTO, moderní proexportní politika
  • Krátkodobý a dlouhodobý kapitál, pohyby kapitálu, mezinárodní finanční instituce
  • Platební bilance, vertikální a horizontální členění
  • Uskutečňování mezinárodních obchodních operací, dodací a platební podmínky
  • Rizika v mezinárodním obchodě s jejich pojištění
  • Financování mezinárodního obchodu
  • Logistika v mezinárodním obchodě
  • Světová centra ekonomiky: Amerika, Evropa, Japonsko, východní Asie, Rusko

Doporučená literatura

  • SVATOŠ M. a kol.: Zahraniční obchod. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2708-0.
  • MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A. a kolektiv : Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1590-2.
  • CIHELKOVÁ, E.: Světová ekonomika. Regiony a integrace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2002. ISBN 80-247-0193-6.
  • Janatka, F. A kol.: OBCHOD V RÁMCI EVROPSKÉ UNIE A OBCHODNÍ OPERACE MIMO ČLENSKÉ ZEMĚ EU. ASPI Publishing , 2004. ISBN 80-7357-006-8.

Anotace

Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti mezinárodního obchodu, které jsou potřebné při organizování praktických obchodních operací, zabezpečování logistiky, posuzování rizik v mezinárodním obchodě. Důraz je kladený i na trhy, obchod a korporace, které se stále více globalizují. Překážky obchodu i nadále klesají, obchod mezi zeměmi stále roste a nadnárodní podniky jsou stále více dominantní ve světové ekonomice. Po absolvování kurzu studenti budou mít představu o konkurenčním prostředí, ve kterém mezinárodní obchod probíhá, o stavu internacionalizace podnikání a o výzvách strategie a řízení, kterým čelí podniky, které působí v mezinárodním prostředí.


Znalosti: Student zná, jaké možnosti rozvoje představuje mezinárodní obchod pro společnost, jak globalizace ovlivňuje trhy a hospodářskou politiku zemí. Zná hlavní charakteristiky mezinárodního obchodu, ví, proč mezinárodní obchod je na vzestupu, a uvědomuje si, jak jsou podniky ovlivněny hospodářskými politikami a předpisy na národní i evropské úrovni.
Zná hlavní etické a morální otázky zapojení do mezinárodních obchodních operací, které umí i prakticky popsat a provést. Zná rizika mezinárosního obchodu v politické, obchodní a měnové oblasti a zná možnosti pojištění těchto rizik.


Dovednosti: Po absolvování tohoto kurzu by se studenti měli orientovat v základních teoriích, konceptech, které poskytují vysvětlení pro globální obchodní aktivity (např obchodu a investic, teorie globálního životního cyklu výrobku, konkurenční výhoda národů). a trendech vztahujících se k mezinárodní obchodní činnosti, porozumět prostředí, ve kterém se mezinárodní obchodní činnost uskutečňuje. Měli by znát ekonomické, poltické, právní a kulturní prostředí, ve kterém mezinárodní firmy pracují a znát mezinárodní instituce, které se mezinároho obchodu týkají (např EU, Mezinárodní měnový fond, Světová obchodní organizace, G 20).


Obecné způsobilosti: Student se orientuje v podmínkách mezinárodního trhu a obchodu v  EU a ostatních zemích, dokáže samostatně získávat informace o vývoji a trendech v oblasti forem podnikání na zahraničních trzích, uskutečňování mezinárodních obchodních operací, cen, dodacích a platebních podmínek, cel, logistiky, rizik a financování zahraničního obchodu. Studenti by měli porozumět manažerským výzvám a příležitostem, které existují v této oblasti podnikání, a kterým čelí firmy konkurující si v mezinárodním měřítku, aby byli schopni analyzovat a předvídat relevantní situace v zahraničním obchodě.


Požadavky na zakončení předmětu:



Prezenční studium zápočet:




  • Aktivní účast na cvičeních – tolerovány jsou 2 neomluvené absence za semestr.




  • Seminární práce na téma související s obsahem předmětuZahraniční obchod, v rozsahu 15 – 20 stran, řádkování 1,5 velikost písma 12, se všemi náležitostmi, dle doporučeného materiálu Jak psát seminární a bakalářské práce.




  • Zápočtový test, dosažení minimálně 60 % bodů (tj. 12 bodů z max. 20 možných).




 



Kombinované studium – zápočet:




  • Vypracování a odevzdání seminární práce na aktuální téma z oblasti zahraničního obchodu v rozsahu 15 - 20 stran, řádkování 1,5 velikost písma 12, se všemi náležitostmi podle doporučeného materiálu Jak psát seminární a bakalářské práce.






  • Zápočtový test, dosažení minimálně 60 % bodů (tj. 12 bodů z max. 20 možných).



^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím