Elektronické obchodování
Studijní plán: Aplikovaná informatika - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Elektronické obchodování (EO-1) |
Garantuje | Katedra ekonomických studií (KES) |
Garant | Ing. Dagmar Frendlovská, Ph.D. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 4 h |
Cvičení | 8 h |
Sylabus
- Přednosti a úskalí profesního jednání v kyberprostoru.
- Elektronické obchodování v ČR a ve světě, odlišnost elektronického obchodu od klasického obchodu, elektronický obchod a přístup k životnímu prostředí, e-commerce, e-marketing, e-purchasing, e-markets, informační systémy, informační technologie, Internet, Intranet, Extranet.
- Etapy vývoje e-commerce.
- Funkce elektronického obchodu, modely elektronického obchodování, elektronické obchodování v 21.století, elektronické cesty, elektronické tržiště.
- Podrobný náhled na model B2B elektronického obchodu – ekonomika a B2B, výhody a nevýhody obchodování organizací typu B2B, tržiště B2B, elektronické zásobování.
- Modely elektronického obchodování a modely B2C, C2C, B2P, B2E, B2A – jejich podrobná charakteristika.
- Komunikační a informační technologie, společnosti využívající internet (jejich dělení do skupin), elektronický obchod a hospodářské prostředí.
- Návštěvnost elektronického obchodu, prvotní hypotéza úspěchu, vhodná a nevhodná místa pro reklamu, statistiky jako důležitý faktor úspěchu, kritéria pro výběr elektronického obchodu, náklady na zřízení elektronického obchodu, náklady na provoz elektronického obchodu, jednoduchost obsluhy elektronického obchodu, kvalitní zpracování elektronického obchodu, rychlost obsluhy elektronického obchodu, on-line a off-line administrace.
- Webdesign, možnosti webdesignu, zdroje příjmů v elektronickém obchodování, funkce elektronického obchodu z pohledu zákazníka, využívání elektronického obchodování.
- Prameny návštěvnosti, základní zdroje denní návštěvnosti.
- Elektronický obchod a jeho bezpečnost, organizační způsoby ochrany dat, bezpečnosti informačních systémů, důvody pro zavádění principů informační bezpečnosti, překážky rychlejšího prosazování informační bezpečnosti.
Doporučená literatura
- Studijní opora v LMS Moodle.
- SEDLÁK, M. a P. MIKULÁŠKOVÁ, Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, 1.vyd. , Computer Press, Brno 2012, ISBN 978-80-251-3727-7.
- JANOUCH, V. Internetový marketing, 2. vyd., Computer Press, Brno 2014, ISBN 978-80-251-4311-7.
- ŘEZNÍČEK, J. a T. PROCHÁZKA, Obsahový marketing - Nakrmte Internet svým obsahem, 1.vyd. , Computer Press, Brno 2014, ISBN 978-80-251-4152-6.
- D. CHAFFEY, E-business and E-commerce management, 5.vyd., Pearson, London 2011, ISBN 978-0-273-75201-1.
- KOŽÍŠEK, M. a V. PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
- ČERNÁ, A., L. DĚDKOVÁ, H. MACHÁČKOVÁ, A. ŠEVČÍKOVÁ a D. ŠMAHEL. Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4577-0.
Anotace
Cíl a obsah předmětu je seznámit studenty se základy moderní formy obchodu, tedy elektronického obchodu, s jeho podstatou a funkcemi, s jeho modely, s jeho vlastnostmi a aplikacemi, chováním spotřebitele a s prvky, které se objevují u elektronického obchodu. Součástí cíle výuky daného předmětu bude porovnání elektronického obchodu s kamenným obchodem, hledání rozdílů a propojení mezi těmito dvěma formami obchodů.
Cílem přednáškové partie e-learningové opory předmětu Elektronické obchodování je předložit studentovi v každé kapitole základní přehled příslušné tématiky.
Učebním cílem e-learningové opory předmětu je (vedle vlastního samostudia) pomoci připravit studenta k úspěšnému zvládnutí dané problematiky a pochopení její nezbytnosti v současné době.
Znalosti: Student získá znalosti z oblasti elektronického obchodu, které jsou nezbytné pro uvědomění si nutnosti existence dané formy obchodování. Vedle toho by měl poznat, že daná forma obchodu není příliš odlišná od klasického obchodu, ale jedná se jen o převedení obchodu do virtuálního světa.
Dovednosti: Student umí rozpoznat rozdíly mezi kamennou a virtuální formou obchodu. Na základě předaných vysvětlených podkladů student umí definovat výhody a nevýhody dané formy moderního obchodování s přihlédnutím na nezbytnost využívání dané formy obchodování v praxi. Dokáže vyhodnotit aktuálnost využívání virtuálního obchodování pro podnikatele.
Obecné způsobilosti: Student si osvojí obecné pojmy a definice novodobé formy obchodování z celkového i dílčího pohledu na obchodování. Současně student získá i podrobnější představu o vzájemné provázanosti a nezbytnosti využívání moderních technik a technologií pro obchodní aktivity. Umí prezentovat získané zkušenosti.
^ nahoru ^