Management cestovních kanceláří a agentur

Studijní plán: Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025

PředmětManagement cestovních kanceláří a agentur (MNCK)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
GarantRNDr. Mgr. Stanislava Pachrová, Ph.D. ( pachrova@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů4
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 4 4 kr. Z,ZK
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 P 4 4 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Trh cestovních kanceláří
  • Historie cestovních kanceláří a cestovních agentur v České republice a ve světě
  • Klasifikace a organizační struktura cestovních kanceláří
  • Právní podmínky vzniku a provozu cestovních kanceláří a cestovních agentur v České republice
  • Právo Evropské unie v oblasti cestovních kanceláří a cestovních agentur
  • Pojištění cestovních kanceláří (pojištění proti úpadku, pojištění odpovědnosti)
  • Ekonomické a materiální předpoklady úspěchu cestovních kanceláří
  • Soubor služeb a produkt cestovní kanceláře
  • Prostředky marketingové komunikace cestovních kanceláří
  • Smluvní vztahy cestovní kanceláře s dodavateli služeb
  • Smluvní vztahy cestovní kanceláře se zprostředkovateli zájezdů
  • Management stížností v cestovních kancelářích (Frankfurtské tabulky)
  • Kalkulace zájezdu (náklady na dopravu, poplatky na pozemních komunikacích v ČR a v ostatních evropských zemích, náklady na průvodce, náklady na akce za pevné ceny, kurzové riziko, náklady na ubytování, stravování, vstupné pro účastníky zájezdu – přírodní a kulturně-historické památky)
  • Využití nástrojů AI v činnosti cestovních kanceláří

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle (2023).
  • Pompurová, K. a Bajaník, T. (2022). Cestovné kancelárie. Banská Bystrica: Belianum, 182 s.
  • Apsara, S. M. (2020). The Principles of Travel Agency and Tour Operation Management. Chandigarh: White Falcon Publishing, 215 s.
  • Holland, J. a Leslie, D. (2017). Tour Operators and Operations: Development, Management & Responsibility. Wallingford: CABI, 292 s..
  • Linderová, I. a Scholz, P. (2014). Cestovní ruch – sbírka příkladů. Jihlava: Vysoká škola polytechnická, 116 s.
  • Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Anotace


Cílem předmětu je uvedení do problematiky vzniku a provozu cestovních kanceláří a agentur na úrovni České republiky a Evropské unie. Přednášky jsou zaměřeny na výklad legislativního rámce a jeho praktických dopadů na vznik a provozování těchto podnikatelských subjektů, seznamují studenty se základní odbornou terminologií, souborem služeb, organizací, klasifikací a marketingem cestovních kanceláří a agentur. Cvičení jsou orientována na rozvoj praktických dovedností potřebných k práci v cestovní kanceláří. Hlavní náplní cvičení je komplexní kalkulace autokarového zájezdu v podmínkách České republiky.



Studiem předmětu získá student následující znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.


 


Znalosti: Student umí popsat procesy vzniku touroperátorů a retailerů a umí vysvětlit jejich funkce a význam na trhu cestovního ruchu. Student umí vyjmenovat a vysvětlit právní podmínky pro založení a provozování živností „provozování CK“ a „provozování CA“ v České republice a v Evropské unii. Student umí popsat soubor služeb cestovních kanceláří a agentur, umí popsat organizační strukturu cestovní kanceláře a umí definovat základní pojmy související s provozem těchto podniků. Student umí vysvětlit význam povinného pojištění záruky proti úpadku touroperátora pro spotřebitele a význam pojištění odpovědnosti pro cestovní kancelář. Student umí vyjmenovat povinné náležitosti smlouvy o zájezdu, umí popsat možnosti jejích změn a umí vysvětlit reklamační postup v případě reklamací služeb poskytnutých cestovní kanceláří. Student umí analyzovat marketingové nástroje používané cestovní kanceláří a umí zhodnotit produkt cestovních kanceláří typu zájezd. Student zná typy smluv uzavírané mezi cestovní kanceláří a dodavateli, ale také zprostředkovateli jejích služeb.


 


Dovednosti: Student umí analyzovat nabídku a poptávku na trhu cestovních kanceláří a agentur. Student umí zpracovat kalkulaci zájezdu v podmínkách České republiky. Student umí vyřešit reklamování služeb poskytovaných cestovní kanceláří. Student umí navrhnout vhodný typ smlouvy uzavřené mezi cestovní kanceláří a dodavateli ubytovacích, dopravních a dalších služeb cestovního ruchu.


 


Obecné kompetence: Student umí pracovat s informacemi, umí samostatně získávat nové poznatky a aktivně rozšiřovat své znalosti. Je schopen řešit odborné úkoly, které se týkají zprostředkování, organizování a poskytování služeb cestovních kanceláří, kriticky posoudit současný stav vybraných podniků a prezentovat navrhovaná řešení. Při řešení problémů dokáže aplikovat kritické myšlení a tvůrčí přístup, dokáže pracovat v týmu a nést zodpovědnost za výsledky týmu.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím