Komunikační a prezentační dovednosti

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětKomunikační a prezentační dovednosti (KPD-1)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
GarantIng. Martina Drašarová, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 1 3 kr. ZA
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 P 1 3 kr. ZA

Sylabus

  • Komunikační proces, komunikace verbální, paraverbální, neverbální (postoj, mimika, gesta, hlas, oční kontakt)
  • Kladení otázek, aktivní naslouchání
  • Zpětná vazba, kritika, pochvala
  • Asertivita
  • Řečnické triky
  • Rétorika, druhy řečnických projevů
  • Emoce a jejich zvládání v náročných komunikačních situacích (strach z vystupování, zvládání trémy, komunikace u zkoušek, výběrových řízení a jednání)
  • Přesvědčivý a zdravě sebevědomý projev
  • Motivace versus manipulace posluchačů, sebemotivace, sebeřízení a time management řečníka
  • Prezentační dovednosti – práce s flip-chartem, dataprojektorem, zásady použití prezentačních nástrojů, např. PowerPoint, Prezi, atd., vystupování s mikrofonem a před kamerou
  • Etiketa a základní pravidla etikety při oslovování, zdravení, představování, písemné a telefonické komunikaci, veřejném vystupování
  • Interkulturní rozdíly v komunikaci
  • Předvedení finální prezentace na vybrané téma s aplikovanými znalostmi a dovednostmi a následná zpětná vazba od vyučujícího i studentů

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle (2023).
  • Lošťáková, O. (2020). Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada.
  • Ledden, E. (2018). Úspěšná prezentace. Praha, Grada.
  • Nevolová, M. a Baueršímová, S. (2017). Přestaň prezentovat, začni vyprávět: storytelling - odliš se od ostatních. Praha: Grada.
  • Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Naučte se mluvit barevně. Praha, Grada.
  • Daníček, J. (2015). Zkroťte trému. Praha, Grada.
  • Plamínek, J. (2012). Komunikace a prezentace. Praha, Grada.
  • Krogerus, M., Tschappeler, R. (2008). Communication Book. 44 Ideas for Better Conversations Every Day. London, Penguin Books Ltd.

Anotace


Cílem předmětu je rozvoj verbálních schopností studentů a kultury jejich veřejného projevu. Studenti získají v rovině teoretické základní informace nezbytné k účinné komunikaci a přesvědčivému veřejnému vystupování z teorie komunikace, psychologie a pravidel společenského chování. Výuka je orientována aplikačně na rozvoj schopností vhodně komunikovat s ohledem na aktuální situaci, vystupovat před publikem, prezentovat a zvládat trému.



Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.



 


Znalosti: Student umí vysvětlit základní pojmy z teorie komunikace a chápe jejich souvislosti. Je si vědom, jak je komunikační proces ovlivňován kulturním prostředím a jeho účastníky. Student zná základní pravidla vystupování na veřejnosti, prezentování, zvládání trémy a společenského chování.


 


Dovednosti: Student dovede vhodně komunikovat s ohledem na danou situaci a účastníky komunikačního procesu. Student je schopen rozpoznat manipulativní komunikační metody a techniky a adekvátně na ně zareagovat. Student je schopen podat v daném časovém limitu a před publikem přesvědčivý a smysluplný řečnický výkon na odborné téma.


 


Obecné kompetence: Prostřednictvím zdravé a funkční komunikace student rozvíjí svoji osobnost a vytváří síť sociálních vztahů. Student umí využívat techniku (např. mikrofon) potřebnou pro vystupování na veřejnosti a při sledování projevu jiných řečníků dokáže rozpoznat případnou manipulaci.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím