Metodika průvodcovské činnosti

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětMetodika průvodcovské činnosti (MPRC-1)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
GarantIng. Martina Drašarová, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Cvičení6 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 PV 3 2 kr. ZA
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 PV 3 2 kr. ZA

Sylabus

  • Základní pojmy a právní podmínky potřebné k výkonu práce průvodce
  • Vlastnosti vedoucího zájezdu
  • Psychologicko-pedagogické aspekty práce průvodce
  • Zásady společenského chování pro průvodce cestovního ruchu
  • Vztah průvodce a CK
  • Příprava průvodce – informační minimum a jeho zpracování
  • Příprava vedoucího na zájezd (topografie a chronologie zájezdu)
  • Převzetí zájezdu v CK a psychologická příprava zájezdu
  • Provedení, vyhodnocení a vyúčtování zájezdu
  • Problémové situace
  • Zásady první pomoci
  • Multikulturní prostředí současného světa
  • Praktický výkon práce průvodce
  • Praktický výkon práce průvodce

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle (2023).
  • Frochot, I. (2021). A Practical Guide to Managing Tourist Experiences. Routledge. ISBN 9780367819828. 204 pages.
  • Rux, J. (2016). Příručka pro vedoucí (průvodce) zájezdů. Praha : Idea Servis, 74 s.
  • Seifertová, V. (2013). Průvodcovské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 207 s.
  • Ryan, Ch. & Zhang, X. (2024). Tourist Experiences: Insights from Psychology. Channel View Publications. ISBN-13 978-1845419240.
  • Manning, N. & Ramirez, K. (2014). How to be a Tour Guide: The Essential Training Manual for Tour Managers and Tour Guides. Createspace Independent Publishing Platform. 272 pages.
  • Ryšavá, J. a Voleman, S. (2009). Pravidla pro volný pohyb průvodcovských a doprovodných služeb v oblasti cestovního ruchu. V Praze: Asociace průvodců České republiky, 67 s.
  • Colling, V. R. (2000). Becoming a tour guide: principles of guiding and site interpretation. Cengage Learning EMEA. 157 pages.
  • Orieška, J. (1999). Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. 5. čes. uprav. vyd. Praha: Idea Servis, 153 s.
  • Orieška, J. (1999). Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: IDEA SERVIS, 244 s.

Anotace


Cílem předmětu je uvedení do problematiky práce průvodce cestovního ruchu. Studenti se seznámí s terminologií, právními podmínkami pro výkon průvodcovské činnosti. Dále budou seznámeni s prací místního průvodce i průvodce zájezdu, s jednotlivými etapami přípravy zájezdu, s jeho realizací, vyhodnocením a vyúčtováním.



Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.


 


Znalosti: Studenti prokazují znalosti právních předpisů, terminologie používané v normách EU a jejich českých ekvivalentů. Umí vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé fáze přípravy průvodce na provádění nebo na zájezd, vysvětlit princip a vyjmenovat pravidla a normy volného pohybu služeb v rámci EU.


 


Dovednosti: Studenti umí pracovat s různými zdroji informací, GIS, plánovači tras a využívat webových stránek věnovaných turismu. Dovedou navrhnout a realizovat zájezd, analyzovat a řešit konkrétní úkoly z práce průvodce včetně řešení problémových situací.


 


Obecné kompetence: Studenti jsou schopni vykonávat práci průvodce a s ní spojené činnosti ve všech jeho typech, mimo typu horský průvodce a horský vůdce. Dovedou se samostatně a odpovědně rozhodovat a nést odpovědnost za svou činnost. Jsou schopni týmové práce a vedení skupiny, orientují se v cizím prostředí, vždy dbají etických zásad. Jsou schopni domluvit se ve dvou cizích jazycích.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím