Kulturní dědictví

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětKulturní dědictví (KD-1)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
GarantMgr. Markéta Jirmanová Poláková
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 4 3 kr. Z,ZK
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 P 4 3 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Člověk a pravěk
  • Eygpt, Indie, Čína
  • Antika
  • Ranný Středověk
  • Vrcholný a pozdní středověk
  • Raný novověk
  • Vrcholný a pozdní novověk a klasicismus
  • Období let 1750-1815
  • 19. století
  • Počátek 20.století
  • Meziválečné období a 2 Světová válka
  • 2. polovina 20. století


  • Každé téma může zabrat jednu nebo více přednášek.

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle (2023).
  • Kissinger H. (2023), Uspořádání světa státní zájmy, konflikty a mocenská rovnováha, Praha: Prostor.
  • Pudłocki T.-Ruszała K. (2022), Postwar continuity and new challenges in Central Europe, 1918-1923, New York/London : Taylor & Francis Group.
  • Le Goff, J. (2005) Kultura středověké Evropy, Praha: Vyšehrad.
  • Chátelet, A. a Groslier, P. B. (2004). Světové dějiny umění, Praha: Ottovo nakladelství, a. s.
  • Malaníková M.A.-Możejko B.-Nodl M. (2024), Pre-modern towns at the times of catastrophes east central Europe in a comparative perspective, Abingdon/New York: Routledge.
  • Zupka D.-Vercamer G. (2022). Rulership in medieval East Central Europe power, rituals and legitimacy in Bohemia, Hungary and Poland, Leiden/Boston: Brill.
  • Thomas A. (2020), The court of Richard II and Bohemian culture-Literature and art in the age of Chaucer and the Gawain poet, Cambridge : D.S. Brewer.
  • Petrasová, T. a -Švácha, R. (2017). Dějiny umění v českých zemích 800 – 2000, Praha: Arbor Vitae.
  • Merhautová, A. a Třeštík, D. (1983). Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha: Odeon.
  • Herout, J. (1970). Staletí kolem nás, Praha: Orbis.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s kulturními, mocenskými a sociálně-antropologickými jevy člověka v historii. Předmět se zabývá projevy člověka ve společnosti v kontextu historie.


 


Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.


 


Znalosti: Student umí určit, konkretizovat a vysvětlit projevy lidského konání a projevů v rámci jednotlivých historických epoch. Orientuje se v problematice hmotné i nehmotné kultury a také v problematice vývoje společnosti.  Student získává celkový kulturní přehled a povědomí o významných kulturních, socio-kulturních a kulturně-historických (hmotných i nehmotných) památkách v návaznosti na cestovní ruch.


 


Dovednosti: Student dokáže srozumitelným způsobem sdělit příběh a poselství historických událostí a jevů. Dokáže charakterizovat všechny architektonické slohy, rozpoznat je v urbanistické zástavbě a podat o nich relevantní informace.


 


Obecné kompetence: Student je schopen samostatně sledovat a vyhodnotit situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru, umí argumentovat své názory, je schopen srozumitelně shrnout závěry týmové práce.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím