Management destinace

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětManagement destinace (MD)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
Garantdoc. Ing. Radoslav Kožiak, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů5
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 4 5 kr. Z,ZK
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 P 4 5 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Vymezení destinace cestovního ruchu, pojem destinační management
  • Historie vzniku destinací a destinačního managementu, současnost a trendy vývoje
  • Potenciál destinace pro rozvoj cestovního ruchu a jeho aktivace
  • Role veřejného, soukromého a neziskového sektoru v destinačním managementu, význam partnerství v řízení destinace
  • Destinační plánování a rozvoj, rajonizace území, nástroje pro řízení destinace
  • Produkt cestovního ruchu destinace
  • DMO – organizace destinačního managementu (typy a organizační struktury DMO, založení a rozvoj DMO, financování DMO aj.)
  • Strategický management destinace cestovního ruchu (strategie destinace, strategické plánování v udržitelném řízení destinace, strategický management destinace, strategické analýzy destinace, stakeholdeři, formulování strategie destinace, tržní umístění a zacílení destinace při tvorbě strategie destinace, strategický růst, implementace a monitoring destinační strategie, vyhodnocování strategie destinace a řízení změn)
  • Marketingové řízení destinace cestovního ruchu (typologie návštěvníků destinace, faktory ovlivňující výběr destinace, motivační faktory k návštěvě destinace, atraktivita destinace, genius loci; marketingový výzkum destinace, segmentace, tržní umístění (targeting) a tržní zacílení (positioning) destinace, tvorba marketingové strategie destinace, strategický a taktický marketing destinace, marketingový plán destinace, branding destinace)
  • Krizový management destinace
  • Management kvality destinace
  • Příkladové studie z oblasti destinačního managementu




  • Každé téma může zabrat jednu až několik hodin cvičení.

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle (2023).
  • Holešinská, A. (2022). Destinační management. Umění rozvíjet destinaci. První vydání. Praha: Grada Publishing, 344 s.
  • Vanhove, N. (2022). The Economics of Tourism Destinations. Theory and Practice. Fourth edition. New York: Routledge, 476 s.
  • World Bank Group. (2022). Destination Management Handbook - A Guide to the Planning and Implementation of Destination Management. USA: World Bank Group.
  • Ryan, Ch. (2020). Advanced Introduction to Tourism Destination Management. USA: Edward Elgar Publishing, 192 s.
  • Noel, S., Jun G. a Jianyu, M. (Eds.) (2017). Visitor Experience Design. Boston (MA): CABI, 275 s.
  • Pachrová, S., Janoušková, E., Šedivá Neckářová, A. (2017). Marketingový výzkum návštěvnosti - významný nástroj destinačního managementu. Příklad Kraje Vysočina. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 150 s.

Anotace



Cílem předmětu je rozšířit dosud získané znalosti studentů v oblasti cestovního ruchu a marketingu o problematiku v současné době nejvyspělejší udržitelné formy řízení rozvoje cestovního ruchu – destinační management. Studenti jsou vybaveni znalostmi o typech destinací a možnostech aktivace jejich potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu, principech destinačního managementu s akcentem na princip partnerství, nástrojích řízení destinace, produktu destinace a DMO. Přednášená problematika zahrnuje dále strategický management a marketingové řízení destinace, management kvality i management krizových situací destinace a vytváří tak ucelený přehled o fungování destinačního managementu v praxi. Využívány jsou četné případové studie z České republiky i zahraničí. Na cvičeních je věnována pozornost podrobnějšímu rozebrání probírané problematiky a jejímu procvičení formou seminárních prací (projektů) nebo prezentacím studentů se skupinovou diskusí nad řešenými tématy.




Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.


 


Znalosti: Student umí definovat pojmy destinace cestovního ruchu, destinační management a DMO, umí vyjmenovat typy destinací, umí popsat historii vzniku destinací a destinačního managementu i jeho současný stav a trendy vývoje. Student umí vysvětlit, z čeho se skládá potenciál destinace pro rozvoj cestovního ruchu a umí popsat možnosti jeho aktivace. Student umí zdůvodnit stěžejní význam partnerství v řízení destinace a umí vysvětlit roli veřejného, soukromého i neziskového sektoru v destinačním managementu. Student umí vyjmenovat typy DMO a umí popsat jejich organizační struktury, možnosti založení, financování a činnosti. Student umí popsat produkt destinace. Student umí vysvětlit principy strategického managementu destinace a umí vyjmenovat a popsat jednotlivé kroky vedoucí k vytvoření strategie destinace, umí popsat její implementaci, monitoring i popsat a zdůvodnit její vyhodnocování. Student umí vyjmenovat typy návštěvníků destinace, faktory ovlivňující výběr destinace a motivační faktory k návštěvě destinace, umí definovat atraktivitu destinace a její genius loci. Student umí vyjmenovat a popsat principy marketingového řízení destinace. Student umí popsat základní principy krizového managementu destinace a umí vysvětlit jeho potřebnost. Student také umí popsat možnosti managementu kvality destinace.


 


Dovednosti: Student umí vyhledávat, třídit a správně interpretovat data o vybrané destinaci cestovního ruchu a umí navrhnout a veřejně prezentovat možnosti udržitelného rozvoje cestovního ruchu destinace, včetně možností zvyšování kvality destinace. Student bude schopen zastávat funkci destinačního manažera, bude schopen prakticky aplikovat nástroje pro řízení destinace a vytvořit konkurenceschopný produkt destinace cestovního ruchu.


 


Obecné kompetence: Student je schopen samostatně sledovat a vyhodnotit situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru, umí argumentovat své názory a zjištění, je schopen srozumitelně shrnout závěry týmové práce.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím