Předmět | Udržitelný cestovní ruch (UCR) |
---|---|
Garantuje | Katedra cestovního ruchu (KCR) |
Garant | RNDr. Mgr. Stanislava Pachrová, Ph.D. ( pachrova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium | |
Tutoriál / přednáška | 6 h |
Cvičení | 8 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2024/2025 | P | 5 | 4 kr. | Z,ZK |
Cestovní ruch - platný od ZS 2024/2025 | P | 5 | 4 kr. | Z,ZK |
Cílem předmětu je integrovat dosud získané znalosti studentů v oblasti cestovního ruchu, podnikání, marketingu, plánování a řízení cestovního ruchu do podmínek udržitelného a konkurenceschopného cestovního ruchu jako jediného perspektivního způsobu jeho rozvoje. Přednášená problematika zahrnuje komplexní pohled na alternativy plánování a řízení udržitelného cestovního ruchu a vytváří ucelený přehled o vlivech cestovního ruchu na přírodní, ekonomické a socio-kulturní prostředí destinace. Využívány jsou i četné případové studie. Na cvičeních je věnována pozornost podrobnějšímu rozebrání probírané problematiky a prezentacím studentů (seminární práce, nebo výsledky projektů).
Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
Znalosti: Student umí definovat udržitelný rozvoj i udržitelný rozvoj cestovního ruchu. Student umí vysvětlit filosofii udržitelného rozvoje a umí zdůvodnit nezbytnost tohoto přístupu při plánování a řízení cestovního ruchu. Student umí popsat legislativní a koncepční rámec udržitelného cestovního ruchu, včetně Agendy 21, Místní agendy 21 a Agendy 2030. Student umí vyjmenovat a vysvětlit negativní i pozitivní dopady cestovního ruchu na přírodní, ekonomické a socio-kulturní prostředí Student umí popsat a vysvětlit koncept únosné kapacity území i koncept životního cyklu destinace. Student umí popsat činnosti managementu zaměřeného na udržitelnost cestovního ruchu destinace a umí vysvětlit vhodné metody marketingu. Student umí vyjmenovat indikátory udržitelnosti cestovního ruchu a umí popsat jejich monitorování. Student umí vyjmenovat a popsat šetrné formy cestovního ruchu a umí zhodnotit jejich význam v rozvoji cestovního ruchu. Student umí vyjmenovat a charakterizovat nejvýznamnější chráněná území České republiky z pohledu předpokladů pro rozvoj a aktuálního stavu cestovního ruchu.
Dovednosti: Student umí vyhledávat, třídit a správně interpretovat data o cestovním ruchu ve vybraném území a umí navrhnout a prezentovat možnosti rozvoje udržitelného cestovního ruchu vybraného podniku/destinace cestovního ruchu. Student bude schopen pod odborným vedením zastávat funkci destinačního managera, prakticky aplikovat základní koncepty udržitelného cestovního ruchu a monitorovat jeho indikátory.
Obecné kompetence: Student se orientuje v problematice udržitelného rozvoje a nutnosti udržitelnosti cestovního ruchu, umí předvídat dopady neřízeného cestovního ruchu na destinaci a dokáže používat své odborné znalosti pro účinný destinační management. Student průběžně sleduje a vyhodnocuje situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu.