Mikroekonomie 2

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026

PředmětMikroekonomie 2 (M2-1)
GarantujeKatedra ekonomických studií (KES)
Garantdoc. Ing. Vladimír Hyánek, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů6
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Cvičení10 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 P 1 6 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 P 1 6 kr. Z,ZK

Sylabus

Doporučená literatura

Anotace


Anotace



Cílem předmětu je doplnění a prohloubení znalostí studentů v oblasti mikroekonomických teorií. Výklad tržního chování jednotlivých ekonomických subjektů se opírá o matematické metody. Smyslem předmětu je vytvoření a rozšíření základny studentů pro samostatné tvůrčí ekonomické myšlení. Znalosti získané v předmětu pomohou pochopit a vysvětlit podněty, které stojí za chováním ekonomických subjektů, ať již firem či domácností a lépe interpretovat běžnou hospodářskou realitu. Ačkoliv se témata částečně překrývají s obsahem Mikroekonomie 1, jde v tomto případě o prohloubení těchto témat, exaktnější a komplexnější přístup.Tam, kde je to možné, bude zařazen výklad ve vazbě na ekonomickou realitu moderní smíšené ekonomiky.



Znalosti: Student umí popsat a vysvětlit chování jednotlivých ekonomických subjektů a faktory determinující jejich chování. Dále popsat faktory, které stojí v pozadí tržních změn a vysvětlit a graficky znázornit jejich vliv na chování tržních subjektů.



Dovednosti: Student umí posoudit pravděpodobné dopady vládních politik, mezinárodních konfliktů a jiných jevů na chování spotřebitelů a firem. Je schopen aplikace do podnikové reality a praxe.



Obecné kompetence:  Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor a prezentovat jej.

 


Struktura předmětu:


  1. Východiska teorie spotřebitele a analýza chování spotřebitele při tržních změnách

  2. Analýza spotřebitelské poptávky

  3. Produkční analýza firmy. Analýza chování firmy při tržních změnách

  4. Analýza nákladů.

  5. Analýza příjmů firmy.

  6. Dokonalá konkurence a efektivnost dokonale konkurenčních trhů

  7. Monopol a protimonopolní regulace,

  8. Oligopol a rovnováha na oligopolních trzích

  9. Firmy na trzích monopolistické konkurence

  10. Trh výrobních faktorů a jeho specifika. Trh práce v dokonalé konkurenci

  11. Trh práce v nedokonalé konkurenci. Trh kapitálu.

  12. Všeobecná rovnováha

  13. Tržní selhání

  14. Aktuální otázky mikroekonomie



^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím