Anotace
Cílem předmětu je doplnění a prohloubení znalostí studentů v oblasti mikroekonomických teorií. Výklad tržního chování jednotlivých ekonomických subjektů se opírá o matematické metody. Smyslem předmětu je vytvoření a rozšíření základny studentů pro samostatné tvůrčí ekonomické myšlení. Znalosti získané v předmětu pomohou pochopit a vysvětlit podněty, které stojí za chováním ekonomických subjektů, ať již firem či domácností a lépe interpretovat běžnou hospodářskou realitu. Ačkoliv se témata částečně překrývají s obsahem Mikroekonomie 1, jde v tomto případě o prohloubení těchto témat, exaktnější a komplexnější přístup.Tam, kde je to možné, bude zařazen výklad ve vazbě na ekonomickou realitu moderní smíšené ekonomiky.
Znalosti: Student umí popsat a vysvětlit chování jednotlivých ekonomických subjektů a faktory determinující jejich chování. Dále popsat faktory, které stojí v pozadí tržních změn a vysvětlit a graficky znázornit jejich vliv na chování tržních subjektů.
Dovednosti: Student umí posoudit pravděpodobné dopady vládních politik, mezinárodních konfliktů a jiných jevů na chování spotřebitelů a firem. Je schopen aplikace do podnikové reality a praxe.
Obecné kompetence: Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor a prezentovat jej.
Struktura předmětu:
- Východiska teorie spotřebitele a analýza chování spotřebitele při tržních změnách
- Analýza spotřebitelské poptávky
- Produkční analýza firmy. Analýza chování firmy při tržních změnách
- Analýza nákladů.
- Analýza příjmů firmy.
- Dokonalá konkurence a efektivnost dokonale konkurenčních trhů
- Monopol a protimonopolní regulace,
- Oligopol a rovnováha na oligopolních trzích
- Firmy na trzích monopolistické konkurence
- Trh výrobních faktorů a jeho specifika. Trh práce v dokonalé konkurenci
- Trh práce v nedokonalé konkurenci. Trh kapitálu.
- Všeobecná rovnováha
- Tržní selhání
- Aktuální otázky mikroekonomie