Edukační činnost v porodní asistenci
Studijní plán: Porodní asistentka - kombi, platný od ZS 2011/2012
Předmět | Edukační činnost v porodní asistenci (ECPA) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 6 h |
Sylabus
- Přednášky:
1. Úvod do pedagogiky.
- 2. Předmět pedagogiky, pedagogické disciplíny, jejich využití.
- 3. Výchova, vzdělávání – význam, cíle.
- 4. Formy výchovné péče.
- 5. Pedagogická diagnostika.
- 6. Didaktické prostředky.
- 7. Pedagogická komunikace - formy, metody, zásady.
- 8. Hodnocení pedagogického procesu - formy, metody, zásady, kritéria.
- 9. Sebereflexe v pedagogické činnost.
- 10. Edukační činnost porodní asistentky - využití pedagogických znalostí při působení na zdravé a nemocné jedince.
- 11. Výchovné zásady, jejich uplatňování v profesním přístupu.
- 12. Výchovné metody, jejich využití v ošetřovatelském procesu v porodní asistenci.
- 13. Metodika vedení studentek - porodní asistentka v roli mentorky.
- 14. Edukační činnost porodní asistentky v oblasti reprodukčního zdraví.
- 15. Edukační činnost porodní asistentky v období těhotenství.
- 16. Edukační činnost porodní asistentky během porodu.
- 17. Edukační činnost porodní asistentky v období šestinedělí.
- 18. Edukační činnost porodní asistentky v období
- Cvičení:
1. Výchovné prostředky – odměna, pochvala, trest.
- 2. Výchovné metody – přesvědčování, předvádění, vysvětlování, hra motivační.
- 3. Výchovné metody – expoziční, fixační, diagnostické, klasifikační.
- 4. Výchovné metody – přednáška, demonstrace, kazuistika, diskuze, kladení otázek.
- 5. Výchovné styly.
- 6. Výchovné působení porodní asistentky – porodní asistentky v roli pedagoga.
- 7. Výchovné působení porodní asistentky – předpoklady výchovného působení na nemocné.
- 8. Výchovné působení porodní asistentky – rozdíly ve výchovném působení na děti a dospělé.
- 9. Modelové situace a jejich řešení.
Doporučená literatura
- Povinná:
BASTL, P., ŠVEC, V. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: IDVZP, 1997. ISBN 80-7013-251-5.
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
- Doporučená:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-434-2.
- NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978 80-8063-321-9.
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
- ROZSYPALOVÁ, M et al. Psychologie a pedagogika I. 1. vyd. Praha: Informatorium, 2006. ISBN 978-80 7333-014-9.
- ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. 1.vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-193-X.
Anotace
Cílem předmětu je získat základní informace o pedagogice jako vědním oboru, o významu výchovy a vzdělávání, o výchovných zásadách, pedagogických metodách a o postavení sestry v edukační činnosti. Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
Cíl:
Cílem je vybavit studenty informacemi o pedagogice jako vědním oboru, o významu výchovy a vzdělávání, o výchovných zásadách, pedagogických metodách a o postavení sestry v edukační činnosti.
Znalosti:
Student zná metody, formy a prostředky edukace. Umí uplatňovat edukační proces u zdravých i nemocných žen. Zná zásady edukace.
Dovednosti:
Student dovede sestavit edukační plán a použít ho v ošetřovatelské praxi.
Obecné způsobilosti:
Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
^ nahoru ^