Vývojová psychologie

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013

PředmětVývojová psychologie (VP-1)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantMgr. Ondřej Škoda
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prerekvizity předmětu
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016 P 3 2 kr. ZK
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od ZS 2016/2017 P 3 2 kr. Z,ZK
Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013 P 4 2 kr. ZK

Sylabus

  • • Biologický, kognitivní a psychosoicální vývoj jedince • Faktory vnějšího prostředí • Freudova psychosexuální teorie vývoje • Eriksonova psychosociální teorie vývoje • Piagetova teorie kognitivního vývoje • Prenatální období • Novorozenecké období • Kojenecké období • Batolecí období • Předškolní věk • Mladší školní věk • Střední školní věk • Pubescence • Adolescence • Mladší dospělost • Střední dospělost • Pozdní dospělost • Rané stáří • Pozdní stáří

Doporučená literatura

  • VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha : Karolinum, 2007 ČÍŽKOVÁ, J.: Přehled vývojové psychologie, Olomouc, Univerzita Palackého 2000 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Grada, 2006 GREGORA, M.: Péče o dítě od kojeneckého věku do školního věku. Grada, 2007 HORÁKOVÁ-HOSKOVCOVÁ, S.: Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada, 2006 MATĚJČEK, Z.: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Grada, 2004

Anotace

Cílem předmětu vývojové psychologie je poskytnout studentům nejen poznání změn jednotlivých duševních funkcí, ale i poznatky o úrovni orientace, emocionalitě i rysech osobnosti ve všech stádiích života -  od období novorozence až po stáří. Studentky a studenti si tak osvojí  přiměřenou sumu znalostí psychologie zvyšující jejich kompetentnost k hlubšímu porozumění i psychické intervenci u pacientů každého věku.



Znalosti:


Student má schopnost adekvátně přistupovat k pacientům každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jejich duševního dění, ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má přehled o aktuálnosti vývojových výzev na příslušných věkových úrovních.



Dovednosti:


Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenční postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.



Obecné způsobilosti:


Studenti nabyli studiem vývojové psychologie větší kompetence pro situace, ve kterých musí jednat s pacienty/klienty různého věku. Jsou schopni větší empatie, porozumění a tím i účinnějšího jednání s nimi. Jsou navíc schopni jim poradit a pomoci v jejich problémech a použít i přiměřené intervenční postupy k posílení jejich odolnosti.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím