Basics of pedagogy and educational activities of a social worker

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013

PředmětBasics of pedagogy and educational activities of a social worker (ZPECs)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garant
Jazykanglicky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013 PV 6 2 kr. ZA

Sylabus

  • Basics of pedagogy, education in health care
  • The education process, role of the social worker as educator
  • Applying learning theories to healthcare practice
  • Determinants of learning, learning styles
  • Developmental stages of the learner
  • Motivation of the learner
  • Cultural attributes of the learner
  • The education and disabilities – sensory deficits, learning disabilities, mental illness, communication disorders
  • Techniques and strategies for teaching and learning, teaching plans
  • Instructional methods
  • Instructional materials

Doporučená literatura

  • BASTABLE,B.,S.: Nurse as Educator, 3.vyd.,Jones and Bartlett Publishers, Sudbury 2008, ISBN – 13: 978-0-7637-4643-8
  • BASTL, P. ŠVEC, V.: Zdravotník lektorem.1. vyd. Brno IDVZP, 1997
  • CANNOBIO, M.,M.: Mosby's handbook of patient teaching, 2.vyd., Elsevier Health Sciences 2006

Anotace

The course is conceived as theoretical-practical. The goal is to understand the importance of patient education in the care of his health and the role of the nurse in the education process. The course defines the learning process, the factors that affect learning, techniques and strategies for learning and teaching. The course includes specific knowledge of education in different developmental stages and in certain types of disability. Students will learn about teaching methods, instructional materials and teaching plans.



Cíl:


Vybavit studenty znalostmi   o pedagogice jako vědním oboru, o   významu výchovy a vzdělávání, o výchovných zásadách, pedagogických   metodách a o postavení sestry v edukační činnosti



Znalosti:


Student zná metody, formy a prostředky edukace.   Zná zásady edukace. Umí uplatňovat edukační proces u nemocného a zdravého   člověka.



Dovednosti:


Student dovede sestavit edukační plán a použít jej  v ošetřovatelské praxi.



Obecné   způsobilosti:


Studující   získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro   činnosti s touto zdravotní péčí související.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím