Dějiny kultury pro FR

Studijní plán: Finance a řízení - platný od LS 2004/2005 a od ZS 2005/2006

PředmětDějiny kultury pro FR (DEK)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
Garant
Jazykčesky
Počet kreditů5
Prezenční studium
Přednáška2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Finance a řízení - platný od LS 2004/2005 a od ZS 2005/2006 PV 7 5 kr. ZA
Finance a řízení - platný od ZS 2006/2007 PV 6 4 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Kulturní dědictví a cestovní ruch A
    Studijní obory: Cestovní ruch
    Typ předmětu: povinně volitelný
    Kredity: 3 kr.
    Jiný způsob vyjádření rozsahu: 28 hodin (přednáška 14 h, cvičení 14h)
    Prerekvizity: ---
    Garant předmětu: ak. mal. Vladimír Netolička
    Vyučující:
    ak. mal. Vladimír Netolička

    Anotace předmětu a výstupy předmětu
    Cílem předmětu je uvedení do problematiky dějin umění. Přednášky poskytnou úvodní vhled do problematiky předmětu, seznámí studenty s dějinami výtvarného umění od pravěku až po současnost a to v oblasti architektury, sochařství, malířství a užitého umění. Studijní předmět se dále zabývá zařazením těchto disciplín do kontextu dějin. Výtvarná kultura je přejímána ze země do země, z národa na národ a to zvláště ve středomořsko – evropské oblasti, kterou se tento předmět hlavně zabývá. Jsou zdůrazněna místa, ve kterých se jednotlivé památky nacházejí. Je to potřebné i z hlediska cestovního ruchu. Cvičení jsou orientována aplikačně na pravěké umění, umělecké dění v okolí Nilu, tedy kulturu Egypta, dále se přesunou přes Krétu a Mykény do ohniska evropské kultury a tou je Řecko. Rozvoj uměleckého myšlení směřoval přes Řím do středověku, kde na tyto myšlenky navazují nové národy, a umění se začíná rozvětvovat do různých národních směrů. Jsou popsány charakteristiky všech slohů i jednotlivých hnutí a studijní předmět uzavírá stručný seznam uměleckých hnutí dvacátého století.

    Znalosti: Student získá kulturní přehled a osvojí si základní znalosti využitelné v cestovním ruchu. Student také získá přehled o významných kulturních památkách v návaznosti na cestovní ruch a jeho trvale udržitelný rozvoj.

    Dovednosti: Student dovede určit jednotlivá slohová období podle základních slohových charakteristik. Rozliší dobu vzniku jednotlivé architektury, sochy, obrazu i artefaktu užitého umění.

    Obecné způsobilosti: Student umí v běžné zájezdové praxi rozlišit a popsat to, co vidí a zprostředkovat to srozumitelnou formou zákazníkům.

Doporučená literatura

  • Povinná:
    • NETOLIČKA, Vladimír. Elearning VŠPJ – Kulturní dědictví a cestovní ruch. Jihlava: 2011

    Doporučená:
    DVOŘÁK, Max. Italské umění od renesance k baroku. Praha: Jan Laichter,1946.
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění v novověku. Brno:Vysoké učení technické,1966. 25 429
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve středověku. Brno:Vysoké učení technické,1973. 05-037-73 17/59
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve starověku. Brno:Vysoké učení technické,1979. 05-075-79 17/59
    HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás, Přehled stavebních slohů. Praha: Orbis, 1963. 11-007-63 09/13
    HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. Středisko státní památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, 1978
    MATĚJČEK, Antonín. Dějiny umění v obrysech. Praha: Melantrich, 1948., 1. vydání
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. Idea Servis, ISBN 80-85970-23-6
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 2. Idea Servis, ISBN 80-85970-37-6
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 3. Idea Servis, ISBN 80-85970-31-7
    PIJOAN, Jose. Dějiny umění /1-12. Balios Knižní klub, Euromedia Group, K.,S., 1998
    POCHE, Emanuel. Prahou krok za krokem. Panorama 1985, 11-072-85 09/13
    STAŇKOVÁ, Jaroslava – PECHAR, Josef. Tisíciletý vývoj architektury. Praha: Polytechnická knižnice, 1972. 04-322-72
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění středověku. Praha: Odeon, 1969 01-511-69 09/3
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970 01-533-70 09/3
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění nové doby. Praha: Odeon, 1974 0101-529-74 09/3

Anotace


  1. Pravěk, Starověk, Egypt


 



  1. Židovský stát a Krétsko-mykénská kultura


 



  1. Řecko


 



  1. Etruskové, Řím


 



  1. Raný středověk


 



  1. Románský sloh


 



  1. Vrcholný středověk - Gotický sloh


 



  1. Novověk – Renesance


 



  1. Manýrismus, Česká renesance


 



  1. Baroko


 



  1. Rokoko, Klasicismus, Romantismus a Realismus


 



  1. Umění poslední třetiny 19. stol.


 



  1. Secese


 



  1. Hnutí 20. století



Studijní zátěž a požadavky na zakončení předmětu



Studijní zátěž:



Prezenční studium (hodin)



Přednášky – 14, Cvičení - 14



Samostatná příprava - 64



Celkem – 92



 



Požadavky na zakončení předmětu:



Požadavky na zakončení (váha v %)




Zápočtový test sestavený z 20 obrázků na e-learningu. Zápočet získají studenti při úspěšnosti 65%, což odpovídá v obrázkovém testu 13-ti správně označeným obrázkům.



 



Klasifikační test se provádí rovněž formou e-learningu a skládá se ze  23 otázek , které se vybírají z různých  skupin (celkem 92 otázek).



 



A          =   95 %



B          =   86 %



C         =   78 %



D         =   69 %



E          =   60 %



F          =   méně než 60 %

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím