Předmět | Management kvality ve zdravotnictví I (MKZ1) |
---|---|
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Kombinované studium | |
---|---|
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 5 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Komunitní péče v porodní asistenci - kombi, platný od ZS 2015/2016 | P | 2 | 3 kr. | ZA |
ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. 196 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
ŠKRLA, P. 2005. Především neublížit. Brno: NCONZO. 2005. 162 s. ISBN -80-7013-419-4.
ZÁKON č.372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
BROWN. S. J. Evidence-Based Nursing: The Research-Practice Connection. 2012. ISBN 978-1-4496-2406-4.
ČESKÁ ASOCIACE SESTER. Prevence pádu a zranění pacienta/klienta a jeho řešení. Praha: Galén, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7262-585-7.
DICENSO, GUYATT, CILISKA. Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice. Mosby 2005. ISBN -13 978-0-323-02591-1.
GAWANDE, A. Komplikace - chirurgovy poznámky. Praha: Baronet, 2010. 74 s. ISBN 978-80-7384-315.
SAK ČR 2013. Národní akreditační standardy pro nemocnice. 3. vyd. Praha: Tigis, 2013. ISBN 978-80- 873-23-04-05.
SAK ČR 2010. Národní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče. 2. vyd. Praha: Tigis, 2010. ISBN 978-80-903750-9-3.
SAK ČR. 2009. Národní akreditační standardy pro nemocnice. 1. vyd. - dotisk. Praha: Tigis, 2009. ISBN 978-80-903750-6-2.
JCI, 2009. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. 3. vydání. Praha: Grada, 2009. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.
Definovat hlavní cíle a rysy systému kvality poskytované zdravotní péče, definovat předpoklady kvality zdravotní péče a parametry jejich prvků, vysvětlit možnosti měření kvality poskytované péče a pojmy standardů kvality a indikátorů kvality, rozpoznávat determinanty implementace systému kvality zdravotní péče, nahlížet na zlepšování kvality jako řízení procesů, vysvětlit zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality, objasnit úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality, diagnostikovat kvalitu a nekvalitu činností a funkcí zdravotnických zařízení, chápat zásady implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, seznámit se s nástroji kontroly, měření a zlepšování kvality ve zdravotnictví, seznámit se s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí.
Znalosti:
Umí charakterizovat rizikové oblasti při poskytování klinické péče; nástroje prevence rizik - mezinárodní bezpečnostní cíle a bezpečnostní řešení pochybení ve zdravotnictví zasadit do kontextu medicínské etiky, zejména s ohledem na vinu a otevřenost v případě výskytu poškození pacienta. Dovednosti:
Student chápe význam zavádění, soustavného sledování a zvyšování kvality ve zdravotnických zařízeních. Student dokáže vysvětlit úlohu manažerů na jednotlivých úrovních řízení při zlepšování kvality. Student se orientuje v řízení rizik ve zdravotnických zařízeních včetně prevence a hlášení mimořádných událostí.
Obecné způsobilosti:
Student má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.