Návrh uživatelských rozhraní
Studijní plán: Aplikovaná informatika - kombi, platný od ZS 2015/2016
Předmět | Návrh uživatelských rozhraní (xNUR-1) |
Garantuje | Katedra technických studií (KTS) |
Garant | Ing. Bc. Karel Dvořák, Ph.D. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 12 h |
Sylabus
- Styk člověka s počítačem (Human-Computer Interaction, HCI) a uživatelská rozhraní (UR), definice a příklady.
- Informace a UR, úrovně vstupů a výstupů, uživatelské dovednosti, způsoby interakce. Standardizace UR.
- Kognitivní aspekty teorie HCI, lidská čidla a zpracování informace v lidském mozku.
- Teorie HCI (deskriptivní, prediktivní, Norman-Gulfsova).
- Parametry lidského vnímání, omezení, použití při návrhu UR.
- Uživatelský model, konceptuální model UR, persony.
- Formální metody popisu dialogu (gramatiky, stavové diagramy).
- Nástroje a technologie pro tvorbu UR.
- Fáze návrhu UR, známé postupy. Scénáře. Podpora uživatele v UR (ošetření chyb).
- Metody vyhodnocování a testování UR.
- Řečové UR. Syntéza a rozpoznávání řeči.
- Modalita a multimodální, speciální UR (3D, mobilní, a další).
Doporučená literatura
- Shneiderman, B., Plaisant, C. ''Designing the User Interface: Strategies for Effective Human- Computer Interaction (4th Edition)''. Addison Wesley, 2004. ISBN 0321197860.
- Kuniavsky, M. ''Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research''. Morgan Kaufmann, 2003. ISBN 1558609237.
- Disman, M. ''Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele''. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
- Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. ''Moderní počítačová grafika (2. vydání)''. Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0.
Anotace
Studenti porozumí zásadám styku člověk-počítač a návrhu uživatelských rozhraní z teoretické stránky, naučí se používat formální popisy UR, formální uživatelské modely, základní pojmy a postupy. Seznámí se s rozhraními grafickými, řečovými i multimodálními.
Student umí navrhovat a testovat vyspělá uživatelská rozhraní.
^ nahoru ^