Odborná praxe IV
Studijní plán: Kvalita a bezpečná péče ve zdravotnictví - kombi, platný od ZS 2016/2017
Předmět | Odborná praxe IV (OP4) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | doc. PhDr. Lada Cetlová, PhD. ( cetlova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Kombinované studium |
Cvičení | 80 h |
Sylabus
- Předepsaná praktická příprava probíhá v akreditovaném zdravotnickém zařízení - poskytovatel zdravotních
služeb, který splnil požadavky všech minimálních hodnotících standardů řízení kvality a bezpečí v souladu
s ustanovením § 105 zákona č. 372/ 2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování ve
znění pozdějších předpisů a s vyhláškou č. 102/2012 Sb.o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní
péče ve znění pozdějších předpisů.
Praktická výuka je zaměřena na prohloubení teoretických znalostí a získání praktických dovedností v oblasti
identifikace a managementu rizik ve zdravotnickém zařízení (poskytovatele zdravotních služeb) lůžkové péče.
Cíle
Cíle - studenti si prohloubí vědomosti a dovednosti zejména v oblasti řízení rizik v konkrétním předem
určeném zdravotnickém zařízení a zvláštním zřetelem k modelům systému managementu jakosti (ISO,
základní model v normě ČSN EN ISO 9001:2000, model mezinárodních principů tvorby národních
akreditačních standardů akreditační agentury ALPHA, ISQModel akreditačních standardů JCIA a model
excelence EFQM (model Evropské ceny za jakost) se zvláštním zřetelem na auditní činnost a controlling.
Praktická výuka bude orientována na spolupráci s manažerem kvality, manažerem rizik, se zaměstnancem
kompetentním provádět auditní činnost. Studenti budou zapojeni formou aktivní účasti na preventivních
proaktivních intervencích a na retroaktivních činnostech souvisejících s procesem kontinuálního zvyšování
kvality zdravotních služeb s využitím zkušeností z předcházejících odborných praxí. Studenti by měli být
schopni identifikovat potenciální slabá místa v managementu rizik a konzultovat je s mentorem, identifikovat
možná bezpečnostní opatření a bariéry v prevenci rizik a jejich eliminaci.
Doporučená literatura
- HUGHES, R., G. (ed.). Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses.(Prepared with
support from the Robert Wood Johnson Foundation). AHRQ PublicationNo. 08-0043. Rockville, MD:
Agency for Healthcare Research and Quality; March 2008
- ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Management rizik ve zdravotnictví. Dostupné z
http://archive.ahrq.gov/professionals/clinicians-roviders/resources/nursing/resources/nurseshdbk/nurseshdbk.
ČSN EN ISO 9001:2000
- WHO Patient Safety Curriculum Guide for Medical Schools.© World Health Organization 2009. ISBN 978
92 4 159831 6
- ZÁKON č.372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
- Doporučená:
- MEZINÁRODNÍ AKREDITAČNÍ STANDARDY PRO NEMOCNICE 3. vydání. Praha: Grada, 2009. 312 s.
ISBN 978-80-247-2436-2.
- SAK ČR. 2010. Národní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče. 2. vyd.
Praha: Tigis, 2010. ISBN 978-80-903750-9-3.
- SAK ČR 2013. Národní akreditační standardy pro nemocnice. 3. Vyd. Praha: Tigis, 2013. ISBN 978-80-
87323-04-05.
Anotace
Cíl:
Cílem odborné ošetřovatelské praxe je zdokonalování zručností, dovedností a návyků studenta, které se naučil v laboratorních podmínkách školních učeben. Studenti se učí samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Praxe se uskutečňuje formou přímé či nepřímé péče o pacienty/klienty v souladu s platnou legislativou a podle plánu praktické výuky na zdravotnických pracovištích.
Znalosti:
Student aplikuje poznatky získané v teoreticko-praktické výuce, poskytuje komplexní ošetřovatelskou péči dle zásad ošetřovatelského procesu a zároveň uplatňuje zásady prevence. Student dokáže teoreticky zdůvodnit svoje postupy při ošetřování klientů. Student dokáže vysvětlit přípravu klienta na různá vyšetření, terapeutické zákroky a také způsob ošetřovatelské péče po zákrocích. Student je schopen v klinických podmínkách integrovat poznatky získané z Ošetřovatelských postupů, Anatomie, Fyziologie, Klinické propedeutiky a dalších.
Dovednosti:
Student je schopen ošetřovatelské intervence vykonávat bez zaváhání, umí si ošetřovatelskou péči zorganizovat a v časové posloupnosti vykonávat. Student má přehled o ordinacích, které je třeba u klienta vykonat. Student aplikuje ošetřovatelský proces u přidělených klientů.
Obecné způsobilosti:
Výkony prováděné na odborné praxi jsou zaznamenány do Záznamu odborné praxe všeobecné sestry (LOGBOOK). Záznam obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sledují jednotlivé kompetence a ošetřovatelské intervence, kterých má student dosáhnout v rámci studijního plánu.
^ nahoru ^