Základy pedagogiky a edukační činnost sestry
Studijní plán: Všeobecná sestra - platný od ZS 2016/2017
Předmět | Základy pedagogiky a edukační činnost sestry (ZPEC) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | doc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Sylabus
- Edukace ve zdravotnické péči, pedagogika
- Edukační proces, edukační činnost porodní asistentky
- Teorie učení a jejich využití v edukační činnosti
- Determinanty učení, učební styly
- Vývojová specifika a edukace
- Motivace k učení, zásady edukace
- Kulturní aspekty v učení
- Edukace a zdravotní postižení - senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
- Techniky a strategie vyučování, edukační plán
- Vyučovací metody
- Didaktické prostředky
- Edukace u vybraných onemocnění
Doporučená literatura
- Povinná:
- ŠULISTOVÁ, Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 9788073942465.
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 63 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
- Doporučená:
- JŮZL, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2010. 185 s. ISBN 978-80-87182-02-4.
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5446-8.
- KOHOUT, K. Základy obecné pedagogiky. 2. vyd. dopl., Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7452-009-9.
- TROJAN, V. a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 172 s. ISBN 978-80-7290-543-0.
Anotace
Výsledky učení:
Cíl:
Cílem je vybavit studenty znalostmi o edukaci v ošetřovatelské péči, o významu vzdělávání, o vyučovacích metodách a o postavení sestry v edukačním procesu.
Znalosti:
Student popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.
Dovednosti:
Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.
Obecné způsobilosti:
Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče.
Hodnotící metody a kritéria: Zápočet, Zkouška
- Zápočet udělen za docházku min. 70 %
- Zkouška - ke zkoušce student zpracuje edukaci na předem domluvené téma a následně předvede názornou ukázku ve výuce. Pokyny a kritéria hodnocení budou sděleny v první hodině.
^ nahoru ^