Zdraví a nemoc

Studijní plán: Zdravotně sociální péče - platný od ZS 2022/2023

PředmětZdraví a nemoc (ZN-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantMUDr. Stanislav Wasserbauer
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Zdravotně sociální péče - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Zdravotně sociální péče - kombi, platný od ZS 2022/2023 P 3 2 kr. ZA
Zdravotně sociální péče - platný od ZS 2022/2023 P 3 2 kr. ZA

Sylabus

  • Program „ZDRAVÍ 21“, zdravotní stav populace v ČR
  • Psychologie zdraví (historie, základní pojmy, teoretické modely - biomedicínský,<br />biopsychosociální, holistický model zdraví, sociálně-psychologické aspekty zdraví)
  • Psychologie nemoci (modely nemoci, vliv nemoci na psychiku, autoplastický obraz nemoci a jeho podmíněnost)
  • Ukazatele zdravotního stavu, zdraví a jeho determinanty
  • Životní prostředí, pracovní podmínky a jejich vliv na zdraví
  • Prevence nejčastějších neinfekčních onemocnění
  • Původci infekčních onemocnění a jejich základní charakteristika, prevence infekčních onemocnění.
  • Proces síření nákazy a faktory, které jej ovlivňují
  • Nákazy přenášené krví
  • Průjmová onemocnění
  • Vzdušné nákazy
  • Scabies
  • Aktivní a pasivní imunizace.
  • Výživa jako faktor podpory zdraví, výživa jako rizikový faktor, výživová doporučení, pyramida výživy
  • Kouření jako nemoc – závislost, alkohol, drogy a gambling
  • Stres a mentální hygiena, tělesná aktivita, relaxace, význam odpočinku
  • Nozokomiální nákazy, epidemiologie.
  • Základy hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních.

Doporučená literatura

  • WASSERBAUER, S. a kol.: Výchova ke zdraví. Praha: SZÚ, 2001.
  • PODSTATOVÁ, H.: Základy epidemiologie a hygieny. Praha: Galén, 2009.
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R: Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
  • DANZER, G.: Psychosomatika. Praha: Portál, 2010.
  • MAĎAR, R., PODSTATOVÁ, R., ŘEHOŘOVÁ, J.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada Publisching, 2006.
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003.
  • KUNCOVÁ, V.: Zdravá výživa. Praha: Grada publishing, 2011.

Anotace

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek. Předmět seznamuje studenty se stěžejními informacemi ohygieně aepidemiologii při zabezpečování veřejného zdraví, opředcházení vzniku, šíření aomezení výskytu infekčních onemocnění, ohromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací ajiných významných poruchách zdraví. Cílem je rovněž seznámit studenty sobecnou epidemiologií ametodami epidemiologické práce, včetně prevence nemocí souvisejících spobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiální nákazy) azásadách bezpečnosti práce na rizikovém pracovišti.
Osnova předmětu:



  • Program „ZDRAVÍ 21“, zdravotní stav populace vČR

  • Psychologie zdraví (historie, základní pojmy, teoretické modely - biomedicínský,
    biopsychosociální, holistický model zdraví, sociálně-psychologické aspekty zdraví)

  • Psychologie nemoci (modely nemoci, vliv nemoci na psychiku, autoplastický obraz nemoci ajeho podmíněnost)

  • Ukazatele zdravotního stavu, zdraví ajeho determinanty

  • Životní prostředí, pracovní podmínky ajejich vliv na zdraví

  • Prevence nejčastějších neinfekčních onemocnění

  • Původci infekčních onemocnění ajejich základní charakteristika, prevence infekčních onemocnění.

  • Proces síření nákazy afaktory, které jej ovlivňují

  • Nákazy přenášené krví

  • Průjmová onemocnění

  • Vzdušné nákazy

  • Scabies

  • Aktivní apasivní imunizace.

  • Výživa jako faktor podpory zdraví, výživa jako rizikový faktor, výživová doporučení, pyramida výživy

  • Kouření jako nemoc – závislost, alkohol, drogy agambling

  • Stres amentální hygiena, tělesná aktivita, relaxace, význam odpočinku

  • Nozokomiální nákazy, epidemiologie.

  • Základy hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických asociálních zařízeních



Hodnotící metody a kritéria:


Písemný test s minimální úspěšností 70 % bodů z celkového bodového hodnocení.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím