Cílem předmětu je vést studující k rozeznání etických problémů a etických dilemat, které praxe přináší, ke schopnosti specifikovat a formulovat odůvodněné cesty k jejich řešení a ke kritické orientaci v etických kodexech, vybraných etických teorií a lidskoprávních dokumentech. Vést ke schopnosti reflektovat chování, jednání, postoje, motivy a povahu institučního či strukturálního rámce z hlediska morální kvality. Po absolvování student zná základní mravní principy, obsahy etických kodexů ve zdravotnictví a v sociální práci. Student rozumí tomu, v čem spočívá etická reflexe, etický problém či dilema. Je schopen reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci, posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech. Orientuje se v hlavních etických teoriích a jejich aplikacích na konkrétní příklady. Je s to zohlednit etické aspekty při hledání zodpovědného rozhodnutí a jednání.
Osnova předmětu:
- Pojem etika (základní pojmy, rozdělení etiky, vztah etiky k dalším disciplínám) a vybrané pojmy (např. dobro, povinnost, ctnost, účel, atd.)
- Vznik etických norem a jejich povaha
- Základní etické teorie a jejich aplikace
- Etika v sociální práci (profesní etika, etické aspekty soc.práce, hodnoty v soc.práci, etické kodexy v sociální práci, české i mezinárodní dokumenty k problematice lidských práv)
- Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globalizace
- Funkce svědomí a vůle
- Základní etické teorie a jejich aplikace (etika spravedlnosti, etika péče, utilitarismus, etika povinnosti, přirozený zákon)
- Etická dilemata sociálních pracovníků v praxi