Rozsah praxe je u obou forem studia identický. U prezenční formy studia praxe probíhá souvislou formou v délce 4 týdnů, studenti kombinované formy studia mohou praxi realizovat v průběhu celého semestru. Praxe probíhá ve vybraném zařízení sociálních služeb nebo zařízení zdravotních služeb (které poskytuje sociální služby).
Cílem odborné praxe je umožnit studentům aplikovat poznatky získané v teoretické části výuky, zprostředkovat jim seznámení a kontakt s reálným výkonem povolání sociálního a zdravotně-sociálního pracovníka a přispět k jejich identifikaci s oborem sociální práce. Předmět vytváří prostor pro osobní zkušenost a osvojení praktických dovedností i náhledu na rozsah komplexní péče o klienta (potřebu kooperace v rámci multidisciplinárního týmu ve smyslu návaznosti a propojenosti poskytované péče).
Osnova předmětu
Odborná praxe probíhá na základě trojstranného kontraktu s vymezením podmínek spolupráce všech zúčastněných stran, ve kterém jsou ošetřeny práva i povinnosti školy, studenta i pracoviště v souvislosti s nakládáním s důvěrnými údaji - mlčenlivostí, bezpečností práce a požární ochranou -
https://isz.vspj.cz/soubory/download/soubor/1815. Pro konkrétní náplň výkonu odborné praxe zpracovává student při nástupu na praxi ve spolupráci s mentorem Akceptační list/Plán praxe. Při ukončení výkonu praxe student i mentor zpracovávají hodnocení, které jako forma zpětné vazby dále zpracováváno (studentovi umožňuje reflektovat stav a vývoj vlastních předpokladů pro výkon profese; škole poskytuje prostor pro zvýšení kvality vzdělávání v praktické přípravě studentů).
Student vykonává komplex činností sociální práce ve stanoveném časovém období, což mu umožňuje projít jednotlivými fázemi procesu (pozorování, nácvik, procvičování) i práce s klientem/pacientem. V průběhu praxe zaznamenává svoji činnost do deníku praxe, jehož obsah je základem pro zpětnou vazbu od vyučujícího praxe a výuku předmětu Supervize praxe III. Jedná se zejména o tyto činnosti:
- student se seznamuje s fungováním vybraného zařízení nebo pracoviště: organizační strukturou, posláním, zařazením v systému péče, cílovou skupinou klientů, personálním a prostorovým vybavením, financováním zařízení apod.;
- student získává základní praktické zkušenosti v oblasti zdravotně-sociální péče, např. v činnosti pracovníka přímé péče, zdravotně-sociálního pracovníka, sociálního pracovníka;
- student aplikuje získané teoretické poznatky;
- student si pod odborným dohledem osvojuje kompetence pro výkon povolání zdravotně-sociálního pracovníka a sociálního pracovníka;
- student se učí orientaci v náplni práce jednotlivých pracovních pozic přímé péče o klienta/pacienta/uživatele a je konfrontován s nutností kooperace v rámci multidisciplinárního týmu;
- student charakterizuje průnik činnosti zdravotně sociálního pracovníka s činností dalších pracovníků přímé péče;
- student získává přehled o způsobu vedení dokumentace;
- student je schopen získat a zpracovat jednotlivé části Portfolia odborné praxe ve vztahu k vybranému zařízení;
- student je schopen reflexe každodenního dění v organizaci i mimořádných situací;
- student je schopen sebereflexe v rámci výkonu své praxe.