Základy mechatroniky

Studijní plán: Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - kombi, platný od ZS 2022/2023

PředmětZáklady mechatroniky (ZM-1)
GarantujeKatedra technických studií (KTS)
GarantIng. Květoslav Belda, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů5
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - kombi, platný od ZS 2022/2023 P 5 5 kr. Z,ZK
Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - platný od ZS 2022/2023 P 5 5 kr. Z,ZK
Aplikované strojírenství - kombi, platný od ZS 2022/2023 P 5 5 kr. Z,ZK
Aplikované strojírenství - platný od ZS 2022/2023 P 5 5 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Úvod do mechatroniky, historie a současnost
  • Struktura mechatronických systémů
  • Modelování mechatronických systémů
  • Prvky mechatronických systémů
  • Prostředky mechatronických systémů
  • Řízení mechatronických systémů
  • Spolehlivost mechatronických systémů
  • Diagnostika mechatronických systémů
  • Bezpečnost mechatronických systémů
  • Konstrukční prvky mechatronických systémů
  • Návrh a provoz mechatronických systémů
  • Příklady mechatronických systémů

Doporučená literatura

  • GROTE, Karl-Heinrich a Hamid HEFAZI (Editors). Springer Handbook of Mechanical Engineering, Springer Nature, 2021, ISBN 3030470350.
  • CORKE, Peter. Robotics and Control: Fundamental Algorithms in MATLAB®, Springer Nature, 2021, ISBN 3030791793.
  • KOLÍBAL, Zdeněk a kol. Roboty a robotizované výrobní technologie. VUT v Brně, VUTIUM 2016, ISBN 978-80-214-4828-5.
  • MAIXNER, Ladislav. Mechatronika, Computer Press, 2006, ISBN 9788025112991.
  • GMITERKO, Alexander. Mechatronika. Strojnícka fakulta TU, Košice, 2004, ISBN 8080731578.
  • VALÁŠEK, Michael a kol. Mechatronika. Praha, ČVUT 1996, ISBN 80-01-01276-X.

Anotace

Cíle: Předmět seznamuje studenty se základními pojmy mechatroniky. Východiskem je definování obecného mechatronického systému a jeho klíčových prvků. Následuje prezentace postupů a prostředků pro modelování a řízení mechatronických systémů. Výklad zahrnuje představení principů činností základních prvků a představení typických příkladů mechatronických systémů v konstrukci strojů, robotice, letectví, automobilovém průmyslu, ve spotřebním zboží a aplikacích běžného života.


Znalosti: Student umí popsat, co je předmětem mechatroniky, popsat a vysvětlit podstatu funkce mechatronických prvků, interpretovat funkční souvislosti mechatronického systému s ohledem na požadavky zákazníka, které jsou podkladem pro vypracování funkční, technologické a ekonomické specifikace mechatronického systému. Student se dále umí orientovat v technických výkresech, diagramech, zprávách a dále v přístupech a metodách návrhu mechatronických systémů.


Dovednosti: Student umí aplikovat základy mechatroniky při výběru vhodného mechatronického přístupu. Student je schopen v základu vést projekt s využitím CAD/CAM softwarového vybavení, umí vytvořit základní funkční a technologické specifikace mechatronického systému. Důraz se klade na informační a řídicí technologie mechatronického systému.


Obecné způsobilosti: Student umí rozpoznat jednotlivé prvky a podstatné znaky mechatronického systému se zaměřením na informační a řídicí technologie, umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor a prezentovat jej.



Osnova předmětu:



  • Úvod do mechatroniky, historie a podstata

  • Struktura mechatronických systémů

  • Prvky mechatronických systémů

  • Modelování mechatronických systémů

  • Prostředky mechatronických systémů

  • Řízení mechatronických systémů

  • Spolehlivost mechatronických systémů

  • Diagnostika mechatronických systémů

  • Bezpečnost mechatronických systémů

  • Konstrukční prvky, návrh mechatronických systémů

  • Příklady mechatronických systémů


Výsledky učení: Úspěšný absolvent kurzu po skončení svého bakalářského studia by měl mít potřebné odborné znalosti k nástupu do praxe do průmyslových podniků technického zaměření od kusové a malosériové zakázkové výroby až po velkosériovou a hromadou výrobu např. v automobilovém průmyslu. Jeho znalosti by mu měly umožnit orientaci v oboru a nastavit si návyky trvalého celoživotního vzdělávání po celou dobu své aktivní práce. Absolvent měl mít aktivní souhrn základních odborných termínů, metod a postupů z mechatroniky, které umí používat v odborné komunikaci s příslušnou interpretací a měrou abstrakce a měl by umět provádět základní rozbor technických problémů a syntézu jejich řešení. Všechny svoje činnosti i získávané informace by měl umět podrobit kritickému ale přitom konstruktivnímu uvažování a přístupu v rámci diskuse řešení.


 

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím