Kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi sociální práce
Studijní plán: Sociální práce v péči o duševní zdraví - navazující kombi, platný od ZS 2023/2024
	
		| Předmět | Kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi sociální práce (KlVaV-1)  | 
		| Garantuje | Katedra sociální práce (KSP)  | 
		| Garant | PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D.  | 
        | Jazyk | česky | 
        | Počet kreditů | 4 | 
        
		        
 
	
				                    | Kombinované studium | 
                             | Tutoriál / přednáška | 4 h | 
                | Cvičení | 4 h | 
                                    	
Sylabus
	- Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
 
	- Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
 
	- Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, focus group, multistage focus group, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
 
	- Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
 
	
Doporučená literatura
	- SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.
 
	- e-learningová opora k tomuto předmětu
 
	- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.ISBN 978-80-247-0865-2.
 
	- ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.
 
	- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
 
	- BRYMAN, A. Social research methods (4th ed.). Oxford; New York: Oxford University Press, 2012.
 
	- HUMMELVOLL, J.K. The multistage focus group interview.
 
	- PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015.
 
	- CORBIN, J., STRAUSS, A. Basics of Qualitative Research. New York: SAGE, 2014.
 
	- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011.
 
Anotace
  Anotace předmětu
Předmět prohlubuje dosud získané znalosti a dovednosti v oblasti kvalitativního výzkumu s ohledem na téma duševního zdraví.
  Znalosti
Student zná vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu.   
  Dovednosti
Student dokáže formulovat vhodné otázky do kvalitativního rozhovoru, vést rozhovor s jednotlivcem i skupinou, včetně zapojení peer výzkumníků. Student dokáže udělat záznam z pozorování. Student dokáže získaná data analyzovat a interpretovat. Student dokáže identifikovat limity svého výzkumného šetření.  
  Obecné způsobilosti
Student dokáže pracovat samostatně, ale i v týmu, je schopen dohledat potřebné informace a pracovat s nimi.  
  Struktura předmětu
- Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
 
- Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
 
- Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, focus group, multistage focus group, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
 
- Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
 
 
^ nahoru ^