Kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi sociální práce
Studijní plán: Sociální práce v péči o duševní zdraví - navazující kombi, platný od ZS 2023/2024
Předmět | Kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi sociální práce (KlVaV-1) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 4 h |
Cvičení | 4 h |
Sylabus
- Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
- Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
- Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, focus group, multistage focus group, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
- Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
Doporučená literatura
- SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.
- e-learningová opora k tomuto předmětu
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.ISBN 978-80-247-0865-2.
- ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
- BRYMAN, A. Social research methods (4th ed.). Oxford; New York: Oxford University Press, 2012.
- HUMMELVOLL, J.K. The multistage focus group interview.
- PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015.
- CORBIN, J., STRAUSS, A. Basics of Qualitative Research. New York: SAGE, 2014.
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011.
Anotace
Anotace předmětu
Předmět prohlubuje dosud získané znalosti a dovednosti v oblasti kvalitativního výzkumu s ohledem na téma duševního zdraví.
Znalosti
Student zná vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu.
Dovednosti
Student dokáže formulovat vhodné otázky do kvalitativního rozhovoru, vést rozhovor s jednotlivcem i skupinou, včetně zapojení peer výzkumníků. Student dokáže udělat záznam z pozorování. Student dokáže získaná data analyzovat a interpretovat. Student dokáže identifikovat limity svého výzkumného šetření.
Obecné způsobilosti
Student dokáže pracovat samostatně, ale i v týmu, je schopen dohledat potřebné informace a pracovat s nimi.
Struktura předmětu
- Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
- Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
- Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, focus group, multistage focus group, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
- Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
^ nahoru ^