Pozitivní psychologie a psychohygiena
Studijní plán: Sociální práce v péči o duševní zdraví - navazující kombi, platný od ZS 2023/2024
Předmět | Pozitivní psychologie a psychohygiena (PPAP) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Ondřej Škoda |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 2 h |
Cvičení | 4 h |
Sylabus
- Historie a okolnosti vzniku pozitivní psychologie, současné pojetí
- Základní témata pozitivní psychologie, ústřední pojmy (self-efficacy, well-being, naděje, optimismus)
- Odpuštění a smíření, evaluace a hledání vlastních hodnot, vděčnost
- Coping, zvládání stresu, sebepoznání
- Syndrom vyhoření, zlozvyky - jak je poznat a jak s nimi bojovat
- Relaxační a imaginativní metody
Doporučená literatura
- Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010.
- Slezáčková, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada, 2012.
- Bourner, T., Grenville-Cleave, B., Rospigliosi, A. 101 Activities for Happiness Workshops. Charleston: Happinessworshops, 2014.
- Seligman, M. Naučený optimismus. Praha: Pavel Dobrovský - Beta, 2013.
- Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
- Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice-friendly meta-analysis. Journal of clinical psychology, 72(5), 467-487, 2016.
Anotace
Předmět sestává v každé vyučovací jednotce z teoretické a praktické části. Studenti mají šanci získat nové znalosti ohledně stále ještě poměrně moderního proudu psychologie, stejně tak jako rozšířit své povědomí o tom, jak se starat o duševní zdraví sama sebe i ostatních ve svém okolí. Atraktivní témata tohoto předmětu nabízí kromě nabytí nových informací i možnost jejich přímé aplikace a využití k osobnímu rozvoji studenta.
Tento předmět si dává za cíl představit studentům pozitivní psychologii jako moderní vědecký pohled na psychologickou problematiku, který integruje dosavadní přístupy a zároveň rozšiřuje stávající zdravotnické převážně psychopatologické pojetí zdraví člověka. Student má možnost nejen rozšířit své povědomí o lidském zdraví a psychickém fungování o nový úhel pohledu, ale také získané znalosti, prospěšné v situacích každodenního života, využít přímo na sobě, ve svém osobnostním vývoji. Dále je cílem prostřednictvím interaktivní výuky podpořit studenty v komunikaci, diskusi a otevřeném projevu.
^ nahoru ^