Komunikace 1

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025

PředmětKomunikace 1 (KO1-2)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantdoc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Cvičení5 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 1 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 1 2 kr. ZA

Sylabus

  • Úvod do předmětu komunikace – význam komunikace jako formy sociální interakce
  • Zásady komunikace ve zdravotnictví
  • Neverbální komunikace – gestika, mimika, zrakový kontakt, paralingvistika
  • Neverbální komunikace – proxemika, haptika, posturologie, kinezika
  • Verbální komunikace
  • Kritéria a podmínky efektivní komunikace ve zdravotnictví
  • Empatie, aktivní naslouchání, evalvace, devalvace
  • Kontraproduktivní komunikace
  • Zkreslení neverbálních projevů komunikace, chyby ve vnímání
  • Bazální stimulace, baby masáž

Doporučená literatura

  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 1. vyd. Tábor: APSS ČR, 2018. 204 s. ISBN 978-80-907053-1-9.
  • LOŠŤÁKOVÁ, O. Empatická a asertivní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2020. 172 s. ISBN 978-80-271-2227-1.
  • PEASE, A., PEASE, B. Řeč těla. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 359 s. ISBN 978-80-7367-921-7.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace – komunikace (nejen) pro sestry. 1 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
  • BERCKHAN, B. Komunikace bez zábran: jak se naladit na společnou vlnovou délku. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 111 s. ISBN 978-80-262-0066-6.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1 vyd. Praha: Grada, 2012. 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0.
  • DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2021. 136 s. ISBN 978-80-262-1806-7.
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • PTÁČEK, R., a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • SLOWIK, J. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Praha: Portál, 2010. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 136 s. ISBN 978-80-271-0064-4
  • VAN SERVELLEN, Gwen. Communication Skills For The Health Care Professional. 3rd edition.2018. ISBN 9781284141429.

Anotace

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu.


 


Cíle výuky:



  • Znalosti: Student se orientuje v oblasti sociální i zdravotnické komunikace. Student dokáže aplikovat v praxi prvky neverbální komunikace. Student je schopen popsat zásady efektivní i kontraproduktivní komunikace.

  • Dovednosti: Student dokáže reagovat na různé verbální a neverbální projevy pacientů. Student se dokáže vyjadřovat kulturně v rámci etických norem a uvědomuje si význam jazyka v procesu sociální komunikace. Student dokáže reagovat a vyrovnat se se zátěžovými situacemi v komunikaci.

  • Obecné kompetence: Student je schopen samostatně adekvátně komunikovat v rámci sociální komunikace i komunikace ve zdravotnickém zařízení, chápe důsledky svého komunikačního jednání.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.




Studijní zátěž:


PS: 12 hodin přímá výuka, 40 hodin samostudium.


KS: 10 hodin přímá výuka, 42 hodin samostudium.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím