Obecná psychologie

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025

PředmětObecná psychologie (OP-2)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantMgr. Martina Černá, Ph.D. ( cernam@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZK
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 1 2 kr. ZK
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 1 2 kr. ZK

Sylabus

  • Úvod do studia obecné psychologie
  • Základní psychologické směry
  • Poznávací procesy (schopnosti, vědomí, čití, vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie, myšlení, inteligence)
  • Citové procesy (emotivita, emoce a jejich složky, vegetativní nervová soustava, citové procesy, stavy a vztahy, metakomunikace, patická reakce)
  • Volní procesy (rozhodování, boj motivů, intrapsychický konflikt, motiv a jeho struktura, rozhodnutí, volní jednání)
  • Nejčastěji používané psychologické metody a techniky
  • Duševní hygiena, stres a strategie jeho zvládání
  • Frustrace a maladaptace
  • Úvod do psychologie osobnosti
  • Osobnost, typy osobnosti
  • Metody posuzování a hodnocení osobnosti
  • Psychopatologie 

Doporučená literatura

  • HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2018.
  • Kniha psychologie. Praha: Universum, 2019.
  • KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost I, II. Praha: Grada, 2011.
  • NAKONAČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2016.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie (příručka pro studenty). Praha: Portál, 2013.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016.
  • LEMAN, Patrick. Developmental Psychology. 2nd Edition. McGraw-Hill Education - Europe, 2019. ISBN 9780077175191.
  • OGDEN, Robert Morris. An Introduction to General Psychology. LEGARE STREET PR, 2022. ISBN 1015901638.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je orientovat studenty v psychologické terminologii v normě i patopsychologii, psychologii osobnosti a rozšířit dovednosti adekvátní deskripce psychických jevů. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.




Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.



  • Znalosti: Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech,  chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou  dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami  i druzích možných intervencí.

  • Dovednosti: Studenti dovedou zvláště uplatněním  empatie a porozumění  chápat duševní činnost  pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou jsou schopni aplikovat i  účinnou pomoc  využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím  účinněji naplňovat úkoly své profese.

  • Obecné kompetence: Studenti jsou způsobilí  diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích  duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu  a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt. 



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.




Studijní zátěž:


PS: 16 hodin přímá výuka, 36 hodin samostudium;


KS: 8 hodin přímá výuka a 44 hodin samostudium.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím