Odborná latinská terminologie 2
Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Odborná latinská terminologie 2 (LAT2) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | Mgr. Lenka Nevrklová |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 6 h |
Sylabus
- Výslovnost
- Přídavná jména a jejich stupňování
- Dýchací soustava
- Vylučovací soustava
- Trávicí soustava
- Oběhová soustava
- Latinské a řecké předpony a přípony
- Souvislý latinský text
- Memorabilia
- Překlady diagnóz z choropisů a porodopisů
Doporučená literatura
- ARGAYOVÁ, Ivana, Rebeka RALBOVSKÁ a Roman ZAZULA. Základy lékařské terminologie: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, dotisk 2022. ISBN 978-80-2711-716-1.
- KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.
- KACHLÍK, David. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-87878-01-9
- MAREČKOVÁ, Elena a Hana REICHOVÁ. Latinitas medica: lexikon nejen lékařských sentencí, citátů a rčení. Brno: Press, 2009. ISBN 978-80-2104-758-7.
- PLAŠILOVÁ, Jiřina a Otto Knott, Anna Velichová Z. Základy latinské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2021, 167 s. ISBN: 978-80-261-1043-9.
- PLAŠILOVÁ, Jiřina. Základy latinské lékařské terminologie. Karolinum, 2022. 6., uprav. vyd., 240 str. ISBN 978-80-246-5058-6.
- SEINEROVÁ, Vlasta. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7168-999-7.
- Studijní opory v LMS Moodle
- SVOBODOVÁ, Dana. Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů na 1. LF UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2461-840-1.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoretický a seznamuje studenty se s latinskou gramatikou a terminologií, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je důležité pro ostatní preklinické a klinické obory, které vyžadují přesnost slovního vyjádření při popisu anatomické struktury a hodnocení patologického stavu.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student zná pravidla latinské výslovnosti, najde přídavné jméno, určí jeho stupeň a správně přeloží do češtiny, vyjmenuje latinské a řecké předpony a přípony a jejich významy, propojí je s podstatnými jmény do odvozených/složených slov, najde ekvivalenty vybraných slov v obou jazycích (latina, řečtina), zopakuje si části některých tělních soustav (trávicí, dýchací, vylučovací, oběhová), přeloží souvislý text o lidském těle. Uvede některá latinská memorabilia, kterým rozumí. Student ovládá gramatické jevy pasivní formou (rozpozná singulár/ plurál, rod adjektiv a jejich stupeň, latinské a řecké předpony a přípony a jejich význam).
- Dovednosti: Student dokáže přečíst latinsko-řecký text, jmenovat synonyma, antonyma k probraným slovíčkům, odhadnout význam ustálených spojení, jmenovat části tělních soustav, některé diagnózy a výkony, propojit slova a slovotvorné části do složených/ odvozených slov, kombinovat podstatná a přídavná jména, to vše převést do češtiny, vysvětlit pacientovi. Student dokáže vysledovat příbuznost některých slov v češtině a cizích jazycích s latinou/ řečtinou a vyzná se v souvislém latinském textu.
- Obecné kompetence: Student je schopen pracovat s odborným latinským textem a vyhledat klíčové informace.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.
Studijní zátěž:
PS: 12 hodin přímá výuka, 40 hodin samostudium.
KS: 6 hodin přímá výuka, 46 hodin samostudium.
^ nahoru ^