Výzkum v ošetřovatelství

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025

PředmětVýzkum v ošetřovatelství (VOš)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Ingrid Juhásová, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Cvičení5 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 4 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 4 2 kr. ZA

Sylabus

  • Ošetřovatelství a úloha výzkumu, historie výzkumu v ošetřovatelství, oblasti výzkumného zaměření v ošetřovatelství
  • Etické principy výzkumu
  • Praxe založená na důkazech
  • Kvalitativní výzkum
  • Kvantitativní výzkum
  • Studie prospektivní a retrospektivní, kazuistika
  • Populace a náhodný výběr
  • Metody sběru dat, dotazníkové šetření, rozhovor, pozorování.
  • Typy dat a měřící škály
  • Import dat, jejich kontrola, popisná statistika, grafy
  • Testování hypotéz – parametrické a neparametrické testy pro závislé i nezávislé proměnné
  • Kontingenční tabulky, chí-kvadrát test o nezávislosti
  • Korelační analýza (Pearsonova, pořadová)
  • Lineární regrese

Doporučená literatura

  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. 254 s. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5085-8
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života – pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 438 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • LOBIONDO-WOOD, Geri a Judith HABER. Nursing Research: Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. 10th Edition. ‎ Elsevier, 2021. ISBN 978-0323762915.

Anotace

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Zabývá se problematikou metodiky výzkumu a aplikace praxe založené na důkazech v ošetřovatelství. Vede ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, orientačně se zpracováním a vyhodnocováním výsledků. Zdůrazňuje, že ošetřovatelská praxe založená na důkazech je procesem, ve kterém je spojena nejlepší praxe se sesterskou odborností a pacientovými preferencemi, předurčujícími optimální péči.



Cíle výuky:



  • Znalosti: Student dokáže vysvětlit rozdíly v jednotlivých typech výzkumu, dokáže tyto typy výzkumu dobře popsat a vysvětlit rozdíly mezi kvalitativním výzkumem, kvantitativním výzkumem a kazuistikou. Student dokáže aplikovat základní statistické metody, které se běžně používají při zpracování dat.

  • Dovednosti: Student dokáže specifikovat etické aspekty vědecké práce. Dokáže se orientovat v typech odborné literatury, umí s ní pracovat, využívá mezipředmětové poznatky a vztahy. Ovládá fáze výzkumného procesu a vybrané výzkumné metody. Umí navrhnout vhodné metody pro konkrétní výzkum. Dovede zpracovat data s využitím softwaru STATISTICA a výsledky analýz dokáže interpretovat.

  • Obecné kompetence: Studentovi jsou poskytnuty znalosti a vědomosti potřebné k tomu, aby úspěšně a na odpovídající úrovni byl schopen napsat bakalářskou práci.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, písemný test s úspěšností min. 65 %.




Studijní zátěž:


PS: 20 hodin přímá výuka, 32 hodin samostudium,


KS:10 hodin přímá výuka, 42 hodin samostudium


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím