Ošetřovatelská péče v geriatrii
Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Ošetřovatelská péče v geriatrii (OPG-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | Mgr. Erika Weisshauptová |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 5 h |
Sylabus
- Koncepce oboru gerontologie, teorie stárnutí, fyziologie stárnutí, funkční změny ve vyšším věku.
- Involuční změny, zdravotní stav a charakteristika chorob vyššího věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním, efekt ledovce, polymorbidita, polypragmazie, mikrosymptomatologie.
- Nejčastější choroby trávicího ústrojí a urologická onemocnění ve stáří.
- Kapitoly z geriatrické kardiologie a pneumologie.
- Geriatrické syndromy.
- Farmakoterapie v geriatrii.
- Odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory.
- Rehabilitační péče u geriatrického klienta.
- Inkontinence u geriatrických pacientů.
- Psychosociální změny ve stáří.
- Zdravý životní styl ve stáří.
Doporučená literatura
- ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016. ISBN 978-80-246-3404.
- HUDÁKOVÁ, A., MAJERNÍKOVÁ, Ľ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
- KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I., VÍTEČKOVÁ, S., JAROLÍMOVÁ, E., KRUPIČKA, R., SZABÓ, Z. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0054-5
- NÉMETH, F. a ko. Geriatria a geriatrické ošetrovateľstvo. Osveta. 2009. Dotisk 2022, ISBN 978-80-8063-314-1
- POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. Hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013. ISBN 978- 80-247-4316-5.
- POLEDNÍKOVÁ, Ľ. Ošetrovateľský proces v geriatrickom v ošetrovateľstve. Osveta. 2014. Dotisk 2021. ISBN 978-80-8063-410-0.
- SCHULER, M., OSTER, P. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3013-4.
- Studijní opora v LMS Moodle.
- Studijní opory v LMS Moodle
- ZRUBÁKOVÁ, K., BARTOŠOVIČ, I. a kol. Nefarmakologická léčba v geriatrii. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-1414-6.
- ZRUBÁKOVÁ, K., KRAJČÍK, Š. Farmakoterapie v geriatrii. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5229-7.
- ČEVELA, R. a kol. Sociální gerontologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4544-2
- ELIOPOULOS, Charlote. Gerontological Nursing. 10th Edition. LWW, 2021. ISBN 978-1975161002.
- HOLMEROVÁ, I. a kol. Dlouhodobá péče. Geriatrické aspekty a kvalita péče. Praha: Grada Publishing, a.s. 2014. ISBN 978-247-5439-0.
- KALVACH, Z. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
- MATĚJOVSKÁ, KUBEŠOVÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Galén. 2009. Dotisk 2018. ISBN 978-80-7262-620-5.
- MATĚJOVSKÁ KUBEŠOVÁ, H. Vybrané klinické stavy u seniorů: úskalí diagnostiky a terapie. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3394-7.
- TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Galén. 2005. Dotisk 2022. ISBN 978-80-7262-365-5.
- VÁGNEROVÁ, T. Výživa v geriatrii a gerontologii. Karolinum. 2020. ISBN 978-80-246-4620-6
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství Seznamuje s involučními změnami, zdravotním stavem, definuje geriatrické syndromy, onemocnění ve vyšším věku včetně polymorbidity a polypragmazie u seniorů z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory. Předmět se rovněž zabývá specifikami farmakoterapie ve stáří.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student chápe změny, které se týkají involučního stárnutí. Je schopen popsat změny ve zdravotním stavu v souvislosti se stárnutím s ohledem na onemocnění vyššího věku z hlediska ošetřovatelské péče. Zná potřeby seniorů změněné v souvislosti s onemocněním a orientuje se v odlišnostech individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsobu jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti primární, lůžkové a následné péče. Student zná koncepci oboru gerontologie, je schopen popsat teorii stárnutí, fyziologii stárnutí a funkční změny ve vyšším věku. Má základní teoretický přehled charakteristiky chorob vyššího věku, zná efekt ledovce a je schopen vysvětlit polymorbiditu, polypragmazii a mikrosymptomatolologii. Student zná nejčastější choroby trávicího ústrojí a urologická onemocnění ve stáří. Orientuje se v problematice geriatrické kardiologie a pneumologie. Má základní teoretický přehled farmakoterapie v geriatrii a orientuje se v problematice demence. Je schopen popsat rehabilitační péči u geriatrického klienta a psychosociální změny ve stáří. Zná problematiku inkontinence u geriatrických pacientů a zdravý životní styl ve stáří.
- Dovednosti: Student dovede aplikovat získané vědomosti v oblasti odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsobu jejich uspokojování do ošetřovatelské praxe. Dovede vysvětlit podstatu ošetřovatelské péče o specifické skupiny seniorů a uplatnit tyto poznatky v ošetřovatelské praxi. Student dokáže použít v praxi ošetřovatelský proces v péči o pacienty vyšších věkových skupin. Umí vyhodnotit potřeby geriatrických pacientů při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu. Dokáže posoudit možnosti ovlivnění dysfunkčních potře ošetřovatelským zásahem a stanovit základní priority ošetřovatelské péče o geriatrického pacienta.
- Obecné kompetence: Student je způsobilý realizovat ošetřovatelský proces v geriatrii. Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení, identifikaci problémů, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče v oboru geriatrie a pro činnosti s touto péčí související.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.
Studijní zátěž:
PS: 30 hodin přímá výuka, 22 hodin samostudium.
KS: 10 hodin přímá výuka, 42 hodin samostudium.
^ nahoru ^