Rehabilitační ošetřovatelství, základy balneologie

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025

PředmětRehabilitační ošetřovatelství, základy balneologie (ROZ-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantdoc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Cvičení5 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 5 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 5 2 kr. ZA

Sylabus

  • Léčebná rehabilitace
  • Definice pojmů v rehabilitaci
  • Kineziologie
  • Balneologie
  • Základní hybné poruchy, výsledky rehabilitačního vyšetření
  • Klinicko – kineziologické korelace
  • Intepretace poruch motoriky v rámci jiné medicínské patologie
  • Funkční (motorické) aspekty při vyšetřování a hodnocení celkového psychosomatického potenciálu nemocného
  • Funkční oslabení, (neurologické) paresy kosterních svalů, trofické poruchy, možnosti rehabilitace a funkční pohybové terapie
  • Formy pohybové léčby – reflexní stimulace (inhibice) a funkční pohybová reedukace

Doporučená literatura

  • HAŠPLOVÁ, J. Masáže dětí a kojenců. 5. vyd. Praha: Portál, 2017. 120 s. ISBN 978-80-262-0858-7.
  • KŘÍŽOVÁ, Dagmar a Martin HARTMAN a kol. 2021. Rehabilitační ošetřovatelství v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2021. 172 s. ISBN 978-80-271-1050-6.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • ŠPIŠÁK, Ladislav a Zdeněk RUŠAVÝ a kol. Klinická balneologie 1. vyd. Prahe: UK Praha, Karolinum 2010, 278 s. ISBN 978-80-2461-654-4.
  • VOJTA, V. Vojtův princip. 3. Vyd. Praha: Grada, 2010. 200 s. ISBN 978-80-247-2710-3.
  • FRONTERA a R. WALTER. DeLisa's Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. 6th Edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2019. ISBN 9781496374967.
  • GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 232 s. ISBN 80-247-0534-6.
  • HALADOVÁ a kol. Léčebná tělesná výchova. 2. Vyd. Brno: NCONZO, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7013-460-3.
  • TROJAN,S., DRUGA, R., PFEIFER, J. a VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. Vyd. Praha: Grada, 2005. 240 s. ISBN 80-247-1296-2.
  • ZUKUNFT-HUBER, B. Cvičení s miminkem. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 178 s. ISBN 978-80-247-1713-5. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. Vyd. Praha: Triton, 2006. 173 s. ISBN 80-7254-730-5.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Poskytuje ucelené informace o oboru rehabilitace a fyzikální medicíny včetně základů balneologie. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských postupů a rozšiřuje teoretické poznatky a praktické dovedností z fyzioterapie, která je nezbytnou součástí podpory zdraví a prevence vzniku komplikací při onemocnění. Těžiště leží v prevenci imobilizačního syndromu. Cílem je, aby studenti byli schopni identifikovat nutnost spolupráce s fyzioterapeutem, zajišťovat jednotlivé intervence stanovené fyzioterapeutem v rámci komplexní ošetřovatelské péče a společně s fyzioterapeutem hodnotit jejich efekt. V rámci předmětu se studenti naučí provádět úkony rehabilitačního ošetřování – polohování, pasivní a aktivní cvičení, dechovou gymnastiku, včasnou mobilizaci, nácvik soběstačnosti tak, aby odpovídaly kompetencím všeobecných sester.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student zná cvičení v rehabilitačním ošetřovatelství, zná základy balneologie.

  • Dovednosti: Student zvládá léčebnou tělesnou výchovu v rozsahu práce všeobecné sestry. Student je schopen předcházet funkčním a trofickým změnám, cíleně na ně reagovat a vést klienty k aktivní rehabilitaci a dalším metodám ke zlepšení tělesné kondice.

  • Obecné kompetence: Studující získá vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.




Studijní zátěž:


PS: 30 hodin přímá výuka, 22 hodin samostudium.


KS: 10 hodin přímá výuka, 42 hodin samostudium.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím