Odborná latinská terminologie 1
Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025
Předmět | Odborná latinská terminologie 1 (LAT-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | Mgr. Lenka Nevrklová |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 6 h |
Sylabus
- Výslovnost
- Podstatná jména
- Roviny a směry na těle
- Neshodný přívlastek
- Části těla
- Předložky
- Číslovky
- Kostra
- Svaly
- Memorabilia
Doporučená literatura
- ARGAYOVÁ, Ivana, Rebeka RALBOVSKÁ a Roman ZAZULA. Základy lékařské terminologie: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, dotisk 2022. ISBN 978-80-2711-716-1.
- KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT. Lexicon medicum. Lexicon medicum.
- KACHLÍK, David. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-87878-01-9
- MAREČKOVÁ, Elena a Hana REICHOVÁ. Latinitas medica: lexikon nejen lékařských sentencí, citátů a rčení. Brno: Press, 2009. ISBN 978-80-2104-758-7.
- PLAŠILOVÁ, Jiřina a Otto Knott, Anna Velichová. Základy latinské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2021, 167 s. ISBN: 978-80-261-1043-9.
- PLAŠILOVÁ, Jiřina. Základy latinské lékařské terminologie. Základy latinské lékařské terminologie.
- SEINEROVÁ, Vlasta. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením.
- Studijní opory v LMS Moodle
- SVOBODOVÁ, Dana. Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů na 1. LF UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2461-840-1.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoretický. Cílem je získat základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student zná pravidla latinské výslovnosti, najde neshodný přívlastek, vyjmenuje latinské předložky, zjistí pravidla tvoření a použití latinských číslovek, výše uvedené umí propojit, ale také analyzovat a převést do češtiny (ve srozumitelné formě i pro pacienta). Zopakuje si znalosti o složení lidské kostry a výčet svalů v lidském těle. Uvede některá latinská memorabilia, kterým rozumí.
Student ovládá gramatické jevy pasivní formou (rozpozná singulár/ plurál, rod adjektiv, druh číslovek).
- Dovednosti: Student dokáže přečíst latinský text, jmenovat synonyma, antonyma k probraným slovíčkům, odhadnout význam ustálených spojení, jmenovat části kostry a svaly v těle, některé nemoci, části těla, lékové formy, nádoby, propojit slova do sousloví = označení diagnózy, kombinovat předložky a podstatná jména, číslovky a podstatná jména, to vše převést do češtiny, vysvětlit pacientovi. Student dokáže vysledovat příbuznost některých slov v češtině a cizích jazycích s latinou.
Student je schopen pracovat s odborným latinským textem a vyhledat klíčové informace.
^ nahoru ^