Teorie ošetřovatelství 1
Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025
Předmět | Teorie ošetřovatelství 1 (TO1-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | doc. PhDr. Lada Cetlová, PhD. ( cetlova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 6 h |
Sylabus
- Ošetřovatelství jako vědní disciplína
- Vývoj ošetřovatelství v ČR a v zahraničí
- Charakteristika oboru ošetřovatelství.
- Základní terminologie, koncepce ošetřovatelství
- Regulační systém ošetřovatelské praxe
- Ošetřovatelská péče: metody péče, normy a standardy, registrace sester, hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství, ochrana zdraví sestry
- Nové kurikulum podle evropské strategie SZO
- Evropská strategie péče o zdraví
- Primární, domácí a komunitní péče
- Role sestry: osobnost a vlastnosti sestry; postavení, kompetence, vzdělávání, sesterské organizace
- Ošetřovatelská dokumentace
Doporučená literatura
- BUŽGOVÁ, R., PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
- CETLOVÁ, L., DRAHOŠOVÁ, L., TOČÍKOVÁ, I. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. VŠPJ: Jihlava, 2012. 124 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
- JAROŠOVÁ, D., et al. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
- JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
- KOPÁČIKOVÁ, M., CETLOVÁ, L., STANČIAK, J. Ošetřovatelský proces a potřeby pacientů/klientů. VŠPJ : 2012, 195 s. ISBN 978-80-87035-51-1.
- PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0889-3.
- STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství 11. Sestra - reprezentant profese. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2002. 78 s. ISBN 80-7013 - 368 – 6.
- STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství 3. Jak zavést ošetřovatelský proces do praxe. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2007, 49 s. ISBN 80-7013-282-5.
- STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství 4. Jak provádět ošetřovatelský proces. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2007. 66 s. ISBN 80-7013-283-3.
- Studijní opory v LMS Moodle
- JAROŠOVÁ, D. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2002. 75 s. ISBN 80-7042-339-0.
- KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3224-4.
- SMITH, Marlaine a Marilyn E. PARKER. Nursing Theories and Nursing Practice. 5th Edition. F.A. Davis Company, 2019. ISBN 9780803679917.
- TRACHTOVÁ, E., et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd. Brno: NCONZO Brno, 2018. 261 s. ISBN 978-80-7013-590-7.
- VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikacné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovatelstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2007. 112 s. ISBN 978-80-8063-242-7
Anotace
Předmět je koncipován jako teoretický. Cílem je vybavit studenty informacemi o ošetřovatelství jako moderní vědní disciplíně s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Dalším cílem je seznámit studenty s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student zná filozofii, hodnotový systém předmět zkoumání, teoretické modely, standardní terminologii a klasifikační systém ošetřovatelství. Dále zná též potřeby člověka v ošetřovatelském procesu, zná hierarchii potřeb nemocných.
- Dovednosti: Student dovede uplatnit hlavní úkoly a funkce ošetřovatelství v praxi.
- Obecné kompetence: Studující získávají poznatky o vývoji ošetřovatelství, seznamují se s Evropskou strategií péče o zdraví.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a a písemný test s úspěšností min. 65 %.
Studijní zátěž:
PS: 24 hodin přímá výuka, 54 hodin samostudium.
KS: 6 hodin přímá výuka, 72 hodin samostudium.
^ nahoru ^