Filosofie a etika v ošetřovatelství
Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025
Předmět | Filosofie a etika v ošetřovatelství (FEO) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | PhDr. Ingrid Juhásová, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 3 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 12 h |
Sylabus
- Základy filozofie a její vztah k vědě, vědění, hodnocení a jednání.
- Základní filozofické směry – antika, středověk, renesance, filozofie 19.-20. století.
- Dějiny náboženství, přehled, vývoj směrů.
- Indická filozofie, hinduismus, budhismus, taoismus a křesťanství.
- Filozofie poznání.
- Holismus, základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.
- Vztah filozofie a medicíny.
- Světový názor a hierarchie hodnot.
- Názory člověka na život, smrt, zdraví, nemoc, systém hodnot.
- Kvalita a smysl lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů.
- Pravda na nemocničním lůžku.
- Základy logiky.
- Úvod do lékařské etiky a bioetiky.
- Hippokratova přísaha a Hippokratovská tradice.
- Základní etické teorie, moderní liberální proudy.
- Etické kodexy. Etický kodex sestry a porodní asistentky.
- Dehumanizace medicíny.
- Práva člověka. Informovaný souhlas. Práva pacientů.
- Bioetická konvence Rady Evropy, Helsinská deklarace.
- Zásady lékařského výzkumu.
- Alternativní medicína.
- Funkce svědomí a vůle.
- Etické řešení konfliktů.
- Vztah – lékař, pacient, sestra.
Doporučená literatura
- HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H., ZVONÍČKOVÁ, M., SLOVÁK, J. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3469-9.
- HLAVINKA, P. Dějiny filozofie jasně a stručně. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 265 s. ISBN 80-7387-015-0.
- PAYNE, Jan. Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2424-4.
- PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
- STARK, S. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. 142 s. ISBN 978-80-7043-711-7.
- STÖRING, J. H. Malé dějiny filozofie. 8. vyd. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2007. 456 s. ISBN 978-80-7195-206-0.
- Studijní opory v LMS Moodle
- ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 392 s. ISBN 978-80-7367-727-5.
- COLE, P. Filozofie náboženství. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 150 s. ISBN 80-7178-719-1.
- FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 168 s. ISBN 80-7178-784-1.
- GRACE, Pamela J. Nursing Ethics and Professional Responsibility in Advanced Practice. Jones & Bartlett Pub, 2022. ISBN 9781284248326.
- HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. 1. přepracované vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
- MICHALOV, J. Dejiny filozofie 20. storočia. 1. vyd. Herba spol. s.r.o., 2013. 399 s. ISBN 978-80-89631-07-0.
- PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK,. ed. Naděje v medicíně. Praha: Grada, 2020. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-271-3077-1.
- PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Eutanazie - pro a proti. Praha: Grada, 2012. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-4659-3.
- RAPČAN, Milan. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3075-7.
- ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Podílí se na formování charakterových vlastností všeobecné sestry a přispívá ke svobodě myšlení a projevu. Cílem předmětu je orientace v jednotlivých světových názorech, základních filozofických kategoriích a pochopení souvislosti mezi filozofií, medicínou a ošetřovatelstvím v historickém vývoji a v současnosti. Věnuje se základům filozofie, základním filozofickým směrům, dějinám náboženství a vývoji jednotlivých směrů. Předmět umožňuje studentům osvojit si základní vědomosti týkající se indické filozofie, hinduismu, budhismu, taoismu a křesťanství. Seznamuje je s filozofií poznání a objasňuje vztah filozofie a medicíny. Umožňuje studentům orientovat se v jednotlivých názorech člověka na život, smrt, zdraví a nemoc. Studenty seznamuje s hierarchií hodnot a se systémem hodnot. Věnuje se kapitolám týkajícím se kvality a smyslu lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů a kapitolám týkajícím se pravdy na nemocničním lůžku. Studenty seznamuje s thanatologií a se základy logiky. Věnuje se etickým otázkám vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu sester a dotýká se i etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Umožňuje studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Seznamuje je s komplexním a všestranným nazíráním na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k etice v medicíně a ošetřovatelství
Cíle výuky:
- Znalosti: Student zná základy filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání a základní filozofické směry. Orientuje se v dějinách náboženství a dokáže popsat vývoj jednotlivých směrů. Zná indickou filozofii, hinduismus, budhismus, taoismus a křesťanství. Student má základní teoretický přehled v oblasti filozofie poznání. Student má vědomosti týkající se holismu a základních pojmů vztahujících se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Zná vztah filosofie a medicíny a orientuje se v hierarchii hodnot. Student zná systém hodnot a dokáže popsat kvalitu a smysl lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů. Má vědomosti týkající se problematiky pravdy na nemocničním lůžku, zná thanatologii a dokáže popsat základy logiky. Student má vědomosti týkající se etických otázek vykonávání ošetřovatelské profese. Orientuje se v integraci etických principů do Etického kodexu sester a zná etická dilemata v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Student zná základní etické principy v ošetřovatelské praxi.
- Dovednosti: Student dokáže vyjádřit vlastní světový názor. Je schopen projevit vlastní názor na život, smrt, zdraví a nemoc. Dokáže v diskusi argumentovat na všeobecně lidská a zdravotnická témata. Student dokáže vyhledat a formulovat vlastní etická východiska a j schopný je obhájit.
- Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení, identifikaci problémů, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto péčí související. Vede studenty ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k etice v medicíně a ošetřovatelství.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.
Studijní zátěž:
PS: 34 hodin přímá výuka, 18 hodin samostudium.
KS: 12 hodin přímá výuka, 40 hodin samostudium.
^ nahoru ^