Filosofie a etika v ošetřovatelství

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětFilosofie a etika v ošetřovatelství (FEO)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Ingrid Juhásová, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška3 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška12 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 2 2 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 2 2 kr. ZA

Sylabus

  • Základy filozofie a její vztah k vědě, vědění, hodnocení a jednání.
  • Základní filozofické směry – antika, středověk, renesance, filozofie 19.-20. století.
  • Dějiny náboženství, přehled, vývoj směrů.
  • Indická filozofie, hinduismus, budhismus, taoismus a křesťanství.
  • Filozofie poznání.
  • Holismus, základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.
  • Vztah filozofie a medicíny.
  • Světový názor a hierarchie hodnot.
  • Názory člověka na život, smrt, zdraví, nemoc, systém hodnot.
  • Kvalita a smysl lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů.
  • Pravda na nemocničním lůžku.
  • Základy logiky.
  • Úvod do lékařské etiky a bioetiky.
  • Hippokratova přísaha a Hippokratovská tradice.
  • Základní etické teorie, moderní liberální proudy.
  • Etické kodexy. Etický kodex sestry a porodní asistentky.
  • Dehumanizace medicíny.
  • Práva člověka. Informovaný souhlas. Práva pacientů.
  • Bioetická konvence Rady Evropy, Helsinská deklarace.
  • Zásady lékařského výzkumu.
  • Alternativní medicína.
  • Funkce svědomí a vůle.
  • Etické řešení konfliktů.
  • Vztah – lékař, pacient, sestra.

Doporučená literatura

  • HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H., ZVONÍČKOVÁ, M., SLOVÁK, J. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3469-9.
  • HLAVINKA, P. Dějiny filozofie jasně a stručně. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 265 s. ISBN 80-7387-015-0.
  • PAYNE, Jan. Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2424-4.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • STARK, S. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. 142 s. ISBN 978-80-7043-711-7.
  • STÖRING, J. H. Malé dějiny filozofie. 8. vyd. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2007. 456 s. ISBN 978-80-7195-206-0.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 392 s. ISBN 978-80-7367-727-5.
  • COLE, P. Filozofie náboženství. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 150 s. ISBN 80-7178-719-1.
  • FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 168 s. ISBN 80-7178-784-1.
  • GRACE, Pamela J. Nursing Ethics and Professional Responsibility in Advanced Practice. Jones & Bartlett Pub, 2022. ISBN 9781284248326.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. 1. přepracované vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
  • MICHALOV, J. Dejiny filozofie 20. storočia. 1. vyd. Herba spol. s.r.o., 2013. 399 s. ISBN 978-80-89631-07-0.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK,. ed. Naděje v medicíně. Praha: Grada, 2020. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-271-3077-1.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Eutanazie - pro a proti. Praha: Grada, 2012. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-4659-3.
  • RAPČAN, Milan. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3075-7.
  • ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Podílí se na formování charakterových vlastností všeobecné sestry a přispívá ke svobodě myšlení a projevu. Cílem předmětu je orientace v jednotlivých světových názorech, základních filozofických kategoriích a pochopení souvislosti mezi filozofií, medicínou a ošetřovatelstvím v historickém vývoji a v současnosti. Věnuje se základům filozofie, základním filozofickým směrům, dějinám náboženství a vývoji jednotlivých směrů. Předmět umožňuje studentům osvojit si základní vědomosti týkající se indické filozofie, hinduismu, budhismu, taoismu a křesťanství. Seznamuje je s filozofií poznání a objasňuje vztah filozofie a medicíny. Umožňuje studentům orientovat se v jednotlivých názorech člověka na život, smrt, zdraví a nemoc. Studenty seznamuje s hierarchií hodnot a se systémem hodnot. Věnuje se kapitolám týkajícím se kvality a smyslu lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů a kapitolám týkajícím se pravdy na nemocničním lůžku. Studenty seznamuje s thanatologií a se základy logiky. Věnuje se etickým otázkám vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu sester a dotýká se i etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Umožňuje studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Seznamuje je s komplexním a všestranným nazíráním na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k etice v medicíně a ošetřovatelství




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student zná základy filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání a základní filozofické směry. Orientuje se v dějinách náboženství a dokáže popsat vývoj jednotlivých směrů. Zná indickou filozofii, hinduismus, budhismus, taoismus a křesťanství. Student má základní teoretický přehled v oblasti filozofie poznání. Student má vědomosti týkající se holismu a základních pojmů vztahujících se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Zná vztah filosofie a medicíny a orientuje se v hierarchii hodnot. Student zná systém hodnot a dokáže popsat kvalitu a smysl lidského života z pohledu filozofů, zdravotníků a pacientů. Má vědomosti týkající se problematiky pravdy na nemocničním lůžku, zná thanatologii a dokáže popsat základy logiky. Student má vědomosti týkající se etických otázek vykonávání ošetřovatelské profese. Orientuje se v integraci etických   principů do Etického kodexu sester a zná etická dilemata v   jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Student zná základní etické principy   v ošetřovatelské praxi.

  • Dovednosti: Student dokáže vyjádřit vlastní světový názor. Je schopen projevit vlastní názor na život, smrt, zdraví a nemoc. Dokáže v diskusi argumentovat na všeobecně lidská a zdravotnická témata. Student dokáže vyhledat a formulovat vlastní etická východiska a j schopný je obhájit.

  • Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení, identifikaci problémů, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto péčí související. Vede studenty ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti   ve vztahu k etice v medicíně a ošetřovatelství.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.




Studijní zátěž:


PS: 34 hodin přímá výuka, 18 hodin samostudium.


KS: 12 hodin přímá výuka, 40 hodin samostudium.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím