Odborná praxe 1

Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025

PředmětOdborná praxe 1 (OPr1-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Vlasta Dvořáková, PhD. ( dvorakvl@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Cvičení160 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 1 3 kr. ZA

Sylabus

Doporučená literatura

  • PLEVOVÁ, I., KACHLOVÁ, M. P. Postupy v ošetřovatelské péči 1 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2022. 160 s. ISBN 978-80-271-3032-0.
  • JAROŠOVÁ, D. a kol. K. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 144 s. ISBN 978-80-247-5426-0.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3419-4.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. 273 s. ISBN 978-80-247-3420-0.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. 308 s. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • PEATE, Ian a Aby MITCHELL. Nursing Practice: Knowledge and Care. 3rd edition. John Wiley and Sons, 2022. ISBN 1119800757.
  • DOEGES, M. E., MOORHOUSE, M. F. K. Kapesní průvodce zdravotní sestry. 2.vyd. Praha: Grada Publishong, 2011. 569 s. ISBN 80-247-0242-8.
  • GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické prostředí v přípravě sester. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. 128 s. ISBN 978-80-271-0583-0.
  • HERDMAN, Editor T. Heather a [překlad Pavla KUDLOVÁ. Ošetřovatelské diagnózy: definice. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. 480 s. ISBN 978-802-4734-231
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 192 s. ISBN 978-80-247-5376-8.
  • PLEVOVÁ, I. A KOL. Ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3558-0.
  • PLEVOVÁ, I. A KOL. Ošetřovatelství I. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2018. 288 s. ISBN 978-80-271-0888-6.
  • TRACHTOVÁ, E. et al. P. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3.vyd. Brno: NZONCO Brno, 2018. 261 s. ISBN 978-80-7013-590-7.
  • VONDRÁČEK., L. WIRTHOVÁ, V., PAVLICOVÁ, J. Základy praktické terminologie pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-3697-6.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 144 s. ISBN 978-80-247-5304-1.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 208 s. ISBN 978-80-247-5538-0.

Anotace

Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět a probíhá na zdravotnických pracovištích formou blokové výuky a to vždy nejméně 1 týden vcelku. Odborná praxe je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění v péči. Cílem odborné praxe je prohlubování praktických dovedností a aplikace vědomostí získaných v teoretických předmětech. Cílem je, aby studenti aplikovali poznatky získané v teoretické výuce, naučili se klientkám poskytovat komplexní ošetřovatelskou péči dle zásad ošetřovatelského procesu a zároveň pochopit základy veřejného zdraví. Dalším cílem je získání základních dovedností v práci porodní asistentky.  




Odborná praxe probíhá na zdravotnických pracovištích v souladu s předepsanými výkony dle směrnice 2013/55/EU a § 6 zákona č. 96/2004 Sb.


 


Výuka probíhá v nemocnicích a zařízeních se smluvně uzavřeným vztahem. Praxe je realizována na interním, chirurgickém a neurologickém oddělení dle plánku praxe (studenti si touto praxí splní praxi na interním a chirurgickém oddělení).  



Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Výkony prováděné na odborné praxi jsou zaznamenávány do Deníku praxe, který připravuje vysoká škola.


Cílem odborné praxe je prohlubování praktických dovedností a aplikace vědomostí získaných v teoretických předmětech. Cílem je aby studenti aplikovaly poznatky získané v teoretické výuce, naučili se klientkám poskytovat komplexní ošetřovatelskou péči dle zásad ošetřovatelského procesu a zároveň pochopit základy veřejného zdraví. Dalším cílem je získání základních dovedností v práci porodní asistentky. 


 


Cíle výuky:




  • Znalosti: Student dokáže vysvětlit jednotlivé ošetřovatelské postupy dle platných standardů.

  • Dovednosti: Student dokáže v praxi uplatnit jednotlivé ošetřovatelské postupy. Prakticky zvládá nacvičené výkony v přirozených podmínkách klinických pracovišť. Student dovede pracovat metodou ošetřovatelského procesu u přidělených pacientů na oddělení

  • Obecné kompetence: Student je schopen vyhledávat relevantní zdroje a používat obecné metody analýzy a syntézy. Umí plánovat činnosti, samostatně se rozhodovat a efektivně pracovat s časem.



Podmínkou zakončení předmětu je 100% účast na odborné praxi, předložení Deníku praxe.  


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím