Teorie porodní asistence
Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Teorie porodní asistence (TPA) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | PhDr. Vlasta Dvořáková, PhD. ( dvorakvl@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Sylabus
- Charakteristika oboru porodní asistence
- Základní terminologie, koncepce porodní asistence
- Vývoj porodní asistence v ČR a v zahraničí
- Regulační systém ošetřovatelské praxe
- Registrace porodních asistentek
- Nové kurikulum podle evropské strategie SZO
- Evropská strategie péče o zdraví
- Role porodní asistentky: osobnost a porodní asistentky; postavení, kompetence, vzdělávání
- Profesní organizace porodních asistentek
- Péče: metody péče, normy a standardy, hodnotící a měřící techniky v porodní asistenci a ochrana zdraví porodní asistentky
- Potřeby nemocného v ošetřovatelství, klasifikace potřeb, hierarchie potřeb
- Ošetřovatelský proces a definice, fáze, dokumentování
- Hodnotící škály v praxi porodní asistentky
- Dokumentace v praxi porodní asistentky
- Profesní vzdělání a kompetence porodních asistentek v praxi
Doporučená literatura
- HENDRYCH LORENZOVÁ, Eva a Irena RAISNEROVÁ. Being a happy midwife/Být šťastná porodní asistentka. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. 136 s. ISBN 978-80-261-0985-3.
- DUŠOVÁ, Bohdana a kol. Potřeby žen v porodní asistenci. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2019. 144 s. ISBN 978-80-271-0837-4.
- PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství II. 2. vyd. 200 s. Praha: Grada Publishing, 2019 . ISBN 978-80-271-0889-3.
- PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. 2. vyd. 288 s. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0888-6.
- TRACHTOVÁ, Eva, Gabriela TREJTNAROVÁ a Dagmar MASTILIAKOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2018. 261 s. ISBN 978-80-7013-553-2.
- VRÁNOVÁ, Věra. Historie babictví a současnost porodní asistence. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007 203 s. ISBN 978-80-244-1764-6.
- DAKIN, William R. A Handbook of Midwifery. LEGARE STREET PR, 2022. ISBN 101907387X.
- CETLOVÁ, Lada, Lenka DRAHOŠOVÁ a Irena TOČÍKOVÁ. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. 1. vyd. VŠPJ: Jihlava, 2012. 124 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
- JAROŠOVÁ, Darja. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2002. 75 s. ISBN 978-80-7042-339-0.
- JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. 144 s. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5426-0.
- PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. 150 s. Praha: Grada Publishing, 2006 . ISBN 978-80-247-1211-6.
- POSPÍŠILOVÁ, Alena, Miroslava KYASOVÁ a Petra JUŘENÍKOVÁ. Způsoby formulace ošetřovatelských diagnóz, intervencí a očekávaných výsledku ošetřovatelské péče s ohledem na vzdělání všeobecných sester. Práce pomáhajících profesí v oblasti zdravotnictví a sociální péče. 1. vyd. Praha: Evropské vzdělávací centrum s.r.o. 2010. 257 s. ISBN 978-80-87386-10-1.
- ŠTROMEROVÁ, Zuzana a kol. Porodní asistentkou krok za krokem, 1. vyd. Praha: Argo 2010. 320 s. ISBN 978-80-257-0324-3.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoretický. Cílem je vybavit studenty informacemi o ošetřovatelství v porodní asistenci jako moderní vědní disciplíně s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Dalším cílem je seznámit studenty s historickým vývojem ošetřovatelství v porodní asistenci u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace. Dále se orientuje v problematice lidských potřeb ve zdraví a nemoci, s důrazem na potřeby ženy a její rodiny.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student je schopen rozpoznat, pozorovat a správně zhodnotit filozofii, hodnotový systém, předmět zkoumání, teoretické modely, standardní terminologii a klasifikační systém ošetřovatelství v porodní asistenci. Má základní teoretický přehled týkající se problematiky potřeby ženy v ošetřovatelském procesu, zná hierarchii potřeb nemocných.
- Dovednosti: Student dovede uplatnit hlavní úkoly a funkce základů teorie porodní asistence v praxi. Studen je schopen uspokojovat potřeby žen.
- Obecné kompetence: Student je schopen používat poznatky o vývoji porodní asistence, umí plánovat činnosti v souladu s Evropskou strategií péče o zdraví. Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánovaní, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče v oblasti porodní asistence.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce, ústní zkoušení.
(1 hodina obsažena v předmětu Porodní asistence a postupy v porodní asistenci, celkem je dané problematice věnováno 25 hodin přímé výuky)
^ nahoru ^