Ošetřovatelská péče v pediatrii 1
Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Ošetřovatelská péče v pediatrii 1 (OPP1-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | prof. MUDr. Jan Janota, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 1 h |
Sylabus
- Koncepce současné pediatrie
- Rozdělení dětského věku, charakteristika jednotlivých období, zvláštnosti péče
- Růst a vývoj dítěte (somatický a psychomotorický)
- Výživa kojenců a starších dětí. Význam kojení
- Novorozenec: fyziologický (adaptace, zásady ošetřování a péče), patologický (nezralý, dítě s nízkou porodní hmotností)
- Horečka: patofyziologie, terapie, komplikace. Zásady ošetřovatelské péče
- Onemocnění dýchacích cest: záněty horních a dolních dýchacích cest, zásady oxygenoterapie
- Krevní choroby. Onemocnění srdce a oběhové soustavy
- Onemocnění ledvin a močových cest (infekce, vrozené vývojové vady, glomerulonefritis, nefrotický syndrom)
- Poruchy vnitřního prostředí
- Etický kodex hospitalizovaných dětí. Kontinuita pediatrické péče – ambulantní provozy, standardní oddělení JIP, dospávací pokoj, operační sály, hospitalizace dítěte s doprovodem
- Ošetřovatelský proces u plánovaně a u akutně hospitalizovaného dítěte (bez doprovodu, s doprovodem)
- Metody podporující adaptaci dítěte na nové prostředí. Problematika práce s rodinou, diagnostika rodinného prostředí
- Organizační zajištění výživy u hospitalizovaných dětí. Mléčná kuchyně
- Ošetřovatelský proces u fyziologického novorozence (péče, výživa)
- Ošetřovatelský proces u patologického novorozence
- Resuscitace novorozence
- Ošetřovatelský proces u dětí s akutním onemocněním dýchacích cest – inhalační léčba, kyslíková léčba, monitoring vitálních funkcí, dechová rehabilitace
- Ošetřovatelský proces u dětí s hematologickými chorobami
- Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním srdce a cév
- Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním ledvin a močových cest – vyšetřovací metody, příprava, zásady a způsoby odběru moči
- Předoperační a pooperační péče u dětí
Doporučená literatura
- FENDRYCHOVÁ, J. A KOL. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii 2. část – péče o novorozence. 2. přepracované vyd. Brno: NCO NZO, 2021. 133 s. ISBN 978-80-7013-607-2
- FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 192 s. ISBN 978-80-247-3940-3.
- FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2018. 158 s. ISBN 978-80-7013-593-
- FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. A KOL. Intenzivní péče o novorozence. 2. přepracované vyd. Brno: NCO NZO, 2012. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1
- HELLBRÜGGE, T., ŠOLTÉS, L., ARCHALOUSOVÁ, A., ILERČÍKOVÁ, D. P. Prvních 365 dní v životě dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 168 s. ISBN 978-80-247-3457-6.
- JANOTA, J., STRAŃÁK, Z. A KOL. Neonatologie 1. Vyd. Praha: Mladá Fronta a.s., 2013. ISBN 978-80-204-2994-0
- KLÍMA, J. A KOL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
- SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 184 s. ISBN 978-80-247-3592-4.
- TAGHER, Gannon a Lisa KNAPP. Pediatric Nursing: A Case-Based Approach. LWW, 2019. ISBN 1496394224.
- BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2019. 240 s. ISBN 978-80-271-0584-7.
- DOKOUPILOVÁ, M., ĆERNÝ, M., a kol. Kazuistiky z neonatologie. 1.vyd.: Maxdorf, 2020. 318 s. ISBN 978-80-7345-649-4.
- DORT, J., DORTOVÁ, E., JEHLIČKA, P. Neonatologie. 3. vyd. Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 987-80-246-3936-9.
- HONZÍK, T., MAGNER, M. A KOL. estové otázky z pediatrie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4556-8.
- LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén, 2014. 698 s. ISBN 978-80-74921-315.
- MARKOVÁ, D., WEBEROVÁ, M. Předčasně narozené dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2020. 736 s. ISBN 978-80-271-40-94-7.
- MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 608 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.
- SLEZÁKOVÁ, L. et al. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 288 s. ISBN 978-80-247-3286-2.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je seznámit studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student je schopen popsat vývoj zdravého dítěte od narození do dospělosti, včetně charakteristiky jednotlivých období a specifik ošetřovatelské péče. Zná příznaky, diagnostiku a léčbu jednotlivých nemocí u dětí. Zná ošetřovatelské postupy v rámci péče o dětského pacienta včetně hodnotící a měřící techniky. Umí je aplikovat v rámci ošetřovatelské péče u dětí. Orientuje se v nastavených preventivních prohlídkách u dětí včetně screeningových novorozeneckých programů.
- Dovednosti: Student je schopen komplexně posoudit potřeby dítěte. Má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče v pediatrii a pro činnosti s touto péčí související. Student zvládá základní ošetřovatelskou péči v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče. Student je schopen provést resuscitaci dítěte s ohledem na věk dítěte.
- Obecné kompetence: Student je schopen posouzení a identifikace problémů. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek. Umí plánovat činnosti efektivně a pracovat s časem. Při obhajobě svých postupů a výsledků umí vyjádřit svůj názor a prezentovat jej.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.
^ nahoru ^