Předmět | Vývojová psychologie (VyP-1) |
---|---|
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Ondřej Škoda |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 1 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt | PV | 1 | 3 kr. | Z,ZK |
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 | P | 3 | 3 kr. | Z,ZK |
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Cíle předmětu:
Znalosti: Student má schopnost adekvátně přistupovat k pacientům každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jejich duševního dění, ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má přehled o aktuálnosti vývojových výzev na příslušných věkových úrovních.
Dovednosti: Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenční postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.
Obecné způsobilosti: Studenti nabyli studiem vývojové psychologie větší kompetence pro situace, ve kterých musí jednat s pacienty různého věku. Jsou schopni větší empatie, porozumění a tím i účinnějšího jednání s pacienty. Jsou navíc schopni jim poradit a pomoci v jejich problémech a použít i přiměřené intervenční postupy k posílení jejich odolnosti.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a dále ústní zkoušení.