Edukační činnost v porodní asistenci

Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025

PředmětEdukační činnost v porodní asistenci (ECPA)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Lenka Görnerová, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 4 2 kr. ZA

Sylabus

  • Edukace ve zdravotnické péči, pedagogika
  • Edukační proces, edukační činnost porodní asistentky
  • Teorie učení a jejich využití v edukační činnosti
  • Determinanty učení, učební styly
  • Vývojová specifika a edukace
  • Motivace k učení, zásady edukace
  • Kulturní aspekty v učení
  • Edukace a zdravotní postižení – senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
  • Techniky a strategie vyučování, edukační plán
  • Vyučovací metody
  • Didaktické prostředky
  • Edukace během těhotenství, porodu a v šestinedělí

Doporučená literatura

  • DUŠOVÁ, B. a kol. Edukace v porodní asistenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2019. 144 s. ISBN 978-80-271-0836-7.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 63 s. ISBN978-80-7262-845-2.
  • THARPE, Nell L. Clinical Practice Guidelines For Midwifery & Women's Health. 6th Edition. Jones & Bartlett Pub, 2021. ISBN 9781284194036.
  • BAŠKOVÁ, M. Metodika psychofyzické přípravy na porod. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 112 s. ISBN 978-80-247-5361-4.
  • JŮZL, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2010. 185 s. ISBN 978-80-87182-02-4.
  • KOHOUT, K. Základy obecné pedagogiky. 2. vyd. dopl., Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7452-009-9.
  • TROJAN, V. a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 172 s. ISBN 978-80-7290-543-0.

Anotace


Předmět je koncipován jako praktický. Cílem předmětu je získat základní informace o pedagogice jako vědním oboru, o významu výchovy a vzdělávání, zaměřuje se na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student svými slovy popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.

  • Dovednosti: Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.

  • Obecné kompetence: Studující jsou schopni plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v oblasti porodní asistence.


Podmínkou zakončení předmětu je účast a aktivita na cvičeních, dále ústní pohovor, kde studentka prezentuje příklady edukace v porodní asistenci.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím