Výzkum v porodní asistenci

Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025

PředmětVýzkum v porodní asistenci (VPA-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Ingrid Juhásová, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 4 2 kr. ZA

Sylabus

  • Ošetřovatelství a úloha výzkumu, historie výzkumu v porodní asistenci, oblasti výzkumného zaměření v porodní asistenci
  • Etické principy výzkumu
  • Praxe založená na důkazech
  • Kvalitativní výzkum
  • Kvantitativní výzkum
  • Studie prospektivní a retrospektivní, kazuistika
  • Populace a náhodný výběr
  • Metody sběru dat, dotazníkové šetření, rozhovor, pozorování
  • Typy dat a měřící škály
  • Import dat, jejich kontrola, popisná statistika, grafy
  • Testování hypotéz – parametrické a neparametrické testy pro závislé i nezávislé proměnné
  • Kontingenční tabulky, chí-kvadrát test o nezávislosti
  • Korelační analýza (Pearsonova, pořadová)
  • Lineární regrese

Doporučená literatura

  • LOBIONDO-WOOD, G. Study Guide for Nursing Research. Elsevier - Health Sciences Division, 2021. ISBN 9780323763783
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. 254 s. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5085-8
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života – pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 438 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • COPNELL, Beverley a Lisa MCKENNA. Fundamentals of Nursing and Midwifery Research: A practical guide for evidence-based practice. Routledge, 2018. ISBN 9781760631093.

Anotace

Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce zejména v oboru zdravotnictví a sociálně-společenských věd se zvláštním zřetelem k oboru porodní asistence. Cílem předmětu je, že student po jeho absolvování má přehled a bude schopen vysvětlit či aplikovat rozdíl mezi vědeckým a nevědeckým přístupem; druhy výzkumu, etické otázky výzkumu a zdroje lidského poznání; základní metody vědecké práce - výzkumu kvalitativního a kvantitativního; jak správně číst a orientovat se ve vědecké literatuře, evaluaci odborného textu; výzkumný proces a jeho fáze; podstatu výzkumu ve zdravotnictví se zaměřením na obor porodní asistence - EBMid/EBP; online nástroje pro průzkumy, management - přípravu - import dat, vizualizaci dat, popisnou statistiku. Student následně dokáže provést jednoduchou statistickou analýzu.


 


Cíle výuky:



  • Znalosti: Student dokáže vysvětlit rozdíly v jednotlivých typech výzkumu, dokáže tyto typy výzkumu dobře popsat a vysvětlit rozdíly mezi kvalitativním výzkumem, kvantitativním výzkumem a kazuistikou. Student dokáže aplikovat základní statistické metody, které se běžně používají při zpracování dat.

  • Dovednosti: Student dokáže specifikovat etické aspekty vědecké práce. Dokáže se orientovat v typech odborné literatury, umí s ní pracovat, využívá mezipředmětové poznatky a vztahy. Ovládá fáze výzkumného procesu a vybrané výzkumné metody. Umí navrhnout vhodné metody pro konkrétní výzkum. Dovede zpracovat data s a výsledky analýz dokáže interpretovat.

  • Obecné kompetence: Studentovi jsou poskytnuty znalosti a vědomosti potřebné k tomu, aby úspěšně a na odpovídající úrovni byl schopen napsat bakalářskou práci.


Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, písemný test s úspěšností min. 65 %.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím