Výzkum v porodní asistenci
Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025
Předmět | Výzkum v porodní asistenci (VPA-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | PhDr. Ingrid Juhásová, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Cvičení | 1 h |
Sylabus
- Ošetřovatelství a úloha výzkumu, historie výzkumu v porodní asistenci, oblasti výzkumného zaměření v porodní asistenci
- Etické principy výzkumu
- Praxe založená na důkazech
- Kvalitativní výzkum
- Kvantitativní výzkum
- Studie prospektivní a retrospektivní, kazuistika
- Populace a náhodný výběr
- Metody sběru dat, dotazníkové šetření, rozhovor, pozorování
- Typy dat a měřící škály
- Import dat, jejich kontrola, popisná statistika, grafy
- Testování hypotéz – parametrické a neparametrické testy pro závislé i nezávislé proměnné
- Kontingenční tabulky, chí-kvadrát test o nezávislosti
- Korelační analýza (Pearsonova, pořadová)
- Lineární regrese
Doporučená literatura
- LOBIONDO-WOOD, G. Study Guide for Nursing Research. Elsevier - Health Sciences Division, 2021. ISBN 9780323763783
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. 254 s. ISBN 978-80-247-5326-3.
- MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5085-8
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života – pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 438 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
- COPNELL, Beverley a Lisa MCKENNA. Fundamentals of Nursing and Midwifery Research: A practical guide for evidence-based practice. Routledge, 2018. ISBN 9781760631093.
Anotace
Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce zejména v oboru zdravotnictví a sociálně-společenských věd se zvláštním zřetelem k oboru porodní asistence. Cílem předmětu je, že student po jeho absolvování má přehled a bude schopen vysvětlit či aplikovat rozdíl mezi vědeckým a nevědeckým přístupem; druhy výzkumu, etické otázky výzkumu a zdroje lidského poznání; základní metody vědecké práce - výzkumu kvalitativního a kvantitativního; jak správně číst a orientovat se ve vědecké literatuře, evaluaci odborného textu; výzkumný proces a jeho fáze; podstatu výzkumu ve zdravotnictví se zaměřením na obor porodní asistence - EBMid/EBP; online nástroje pro průzkumy, management - přípravu - import dat, vizualizaci dat, popisnou statistiku. Student následně dokáže provést jednoduchou statistickou analýzu.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student dokáže vysvětlit rozdíly v jednotlivých typech výzkumu, dokáže tyto typy výzkumu dobře popsat a vysvětlit rozdíly mezi kvalitativním výzkumem, kvantitativním výzkumem a kazuistikou. Student dokáže aplikovat základní statistické metody, které se běžně používají při zpracování dat.
- Dovednosti: Student dokáže specifikovat etické aspekty vědecké práce. Dokáže se orientovat v typech odborné literatury, umí s ní pracovat, využívá mezipředmětové poznatky a vztahy. Ovládá fáze výzkumného procesu a vybrané výzkumné metody. Umí navrhnout vhodné metody pro konkrétní výzkum. Dovede zpracovat data s a výsledky analýz dokáže interpretovat.
- Obecné kompetence: Studentovi jsou poskytnuty znalosti a vědomosti potřebné k tomu, aby úspěšně a na odpovídající úrovni byl schopen napsat bakalářskou práci.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, písemný test s úspěšností min. 65 %.
^ nahoru ^