Obecná psychologie
Studijní plán: Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt
Předmět | Obecná psychologie (OP-2) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Martina Černá, Ph.D. ( cernam@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Sylabus
- Úvod do studia obecné psychologie
- Základní psychologické směry
- Poznávací procesy (schopnosti, vědomí, čití, vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie, myšlení, inteligence)
- Citové procesy (emotivita, emoce a jejich složky, vegetativní nervová soustava, citové procesy, stavy a vztahy, metakomunikace, patická reakce)
- Volní procesy (rozhodování, boj motivů, intrapsychický konflikt, motiv a jeho struktura, rozhodnutí, volní jednání)
- Nejčastěji používané psychologické metody a techniky
- Duševní hygiena, stres a strategie jeho zvládání
- Frustrace a maladaptace
- Úvod do psychologie osobnosti
- Osobnost, typy osobnosti
- Metody posuzování a hodnocení osobnosti
- Psychopatologie
Doporučená literatura
- OGDEN, Robert Morris. An Introduction to General Psychology. LEGARE STREET PR, 2022. ISBN 1015901638.
- Kniha psychologie. Praha: Universum, 2019.
- HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2018.
- NAKONAČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2016.
- ŘÍČAN, P. Psychologie (příručka pro studenty). Praha: Portál, 2013.
- LEMAN, Patrick. Developmental Psychology. 2nd Edition. McGraw-Hill Education - Europe, 2019. ISBN 9780077175191.
- KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost I, II. Praha: Grada, 2011.
- VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je orientovat studenty v psychologické terminologii v normě i patopsychologii, psychologii osobnosti a rozšířit dovednosti adekvátní deskripce psychických jevů. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.
- Znalosti: Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech, chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami i druzích možných intervencí.
- Dovednosti: Studenti dovedou zvláště uplatněním empatie a porozumění chápat duševní činnost pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou jsou schopni aplikovat i účinnou pomoc využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím účinněji naplňovat úkoly své profese.
- Obecné kompetence: Studenti jsou způsobilí diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.
^ nahoru ^