Etika v porodní asistenci

Studijní plán: Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt

PředmětEtika v porodní asistenci (EPA)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantPhDr. Ingrid Juhásová, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 3 2 kr. ZA

Sylabus

  • Úvod do lékařské etiky a bioetiky
  • Hippokratova přísaha a Hippokratovská tradice
  • Základní etické teorie, moderní liberální proudy
  • Etické kodexy. Etický kodex sestry a porodní asistentky
  • Dehumanizace medicíny
  • Práva člověka. Informovaný souhlas. Práva pacientů
  • Bioetická konvence Rady Evropy, Helsinská deklarace
  • Zásady lékařského výzkumu
  • Alternativní medicína
  • Funkce svědomí a vůle
  • Etické řešení konfliktů
  • Vztah – lékař, pacient, sestra
  • Světový názor a hierarchie hodnot
  • Názory člověka na život, smrt, zdraví, nemoc, systém hodnot
  • Pravda na nemocničním lůžku
  • Etické otázky ukončení života – euthanasie, interrupce
  • Etické otázky – asistovaná reprodukce
  • Experiment na člověku

Doporučená literatura

  • CHVÍLOVÁ WEBEROVÁ, M., MATĚJEK, J. 2023. Etika v pediatrii a neonatologii. Praha: Grada 2023. 536 s. ISBN978-80-271-3263-8.
  • DOKOUPILOVÁ, M., ĆERNÝ, M., a kol. Kazuistiky z neonatologie. 1.vyd.: Maxdorf, 2020. 318 s. ISBN 978-80-7345-649-4.
  • HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H., ZVONÍČKOVÁ, M. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3469-9.
  • PAYNE, Jan. Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2424-4.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • ROZTOČIL, A. et al. Moderní porodnictví. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. 656 s. ISBN 978-80-247-5753-7.
  • VÁCHA, Marek Orko; KÖNIGOVÁ, Radana; MAUER, Miloš. Základy moderní lékařské etiky. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.¨
  • MCDONALD, Fiona a Shih-Ning THEN. Ethics, Law and Health Care: A Guide for Nurses and Midwives. 2nd Edition. Bloomsbury Academic, 2019. ISBN 1352005395.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. 1. přepracované vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Eutanazie - pro a proti. Praha: Grada, 2012. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-4659-3.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK, ed. Naděje v medicíně. Praha: Grada, 2020. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-271-3077-1.
  • RAPČAN, Milan. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3075-7.
  • ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoretický základ a zaměřuje na etické otázky vykonávání nelékařské profese ve zdravotnictví. Věnuje se etickým otázkám vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu porodní asistentky a dotýká se i etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Umožňuje studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Seznamuje je s komplexním a všestranným nazíráním na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k etice v medicíně a porodní asistenci.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student má vědomosti týkající se etických otázek vykonávání ošetřovatelské profese. Orientuje se v integraci etických   principů do Etického kodexu porodních asistentek a zná etická dilemata v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Student zná základní etické principy v ošetřovatelské praxi.

  • Dovednosti: Student dokáže vyjádřit vlastní světový názor. Je schopen projevit vlastní názor na život, smrt, zdraví a nemoc. Dokáže v diskusi argumentovat na všeobecně lidská a zdravotnická témata. Student dokáže vyhledat a formulovat vlastní etická východiska a j schopný je obhájit.

  • Obecné kompetence: Student je schopný  posouzení, identifikaci problémů, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto péčí související. Předmět vede studenty ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k etice v medicíně a porodní asistenci.


Podmínkou zakončení předmětu je účast a aktivita a výuce, písemný test s úspěšností min. 70 %.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím