Ošetřovatelská péče v pediatrii 2

Studijní plán: Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt

PředmětOšetřovatelská péče v pediatrii 2 (OPP2)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantprof. MUDr. Jan Janota, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. ZK
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 4 3 kr. ZK

Sylabus

  • Onemocnění gastrointestinálního traktu: průjmy u kojenců a větších dětí, vrozené vývojové vady, zásady dietního režimu při průjmech, dehydratace, malabsorpční syndrom
  • Onemocnění CNS
  • Endokrinologické onemocnění. Imunita, imunodeficientní stavy
  • Urgentní stavy v pediatrii
  • Infekční onemocnění v dětském věku
  • Poruchy smyslů u dětí
  • Onkologie dětského věku. Nádorová onemocnění u dětí
  • Péče o děti s mentálním postižením
  • Onemocnění pohybového aparátu u dětí (systémové onemocnění pojiva – zásady rehabilitace)
  • Ošetřovatelský proces u dětí s akutním onemocněním gastrointestinálního traktu – způsoby rehydratace, dietní léčba, bilance tekutin, stav hydratace
  • Ošetřovatelský proces u dětí s chronickým onemocněním gastrointestinálního traktu – příprava pacienta k endoskopickému vyšetření, péče o kolostomii
  • Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami výživy – způsoby enterální výživy, péče o děti s perkutánní endoskopickou gastrostomií
  • Ošetřovatelský proces u dětí s diabetes mellitus – odběry glykémií, selfmonitoring, způsoby aplikace inzulínu včetně inzulínové pumpy, stravovací režim – edukace – akutní komplikace
  • Ošetřovatelský proces u dětí s infekčním onemocněním
  • Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním CNS. Intoxikace
  • Ošetřovatelský proces u dětí s popáleninami
  • Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním pohybového aparátu, po úrazech
  • Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami smyslů, mentálním postižením, zvláštnosti péče
  • Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami pohybového aparátu, Vojtova metoda. Specifika dětské rehabilitační péče

Doporučená literatura

  • FENDRYCHOVÁ, J. A KOL. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii 2. část – péče o novorozence. 2. vyd. přepracované. Brno: NCO NZO, 2021. 133 s. ISBN 978-80-7013-607-2
  • DORT, J., DORTOVÁ, E., JEHLIČKA, P. Neonatologi 3. vyd. Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 987-80-246-3936-9.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2018. 158 s. ISBN 978-80-7013-593-8
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 192 s. ISBN 978-80-247-3940-3.
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. A KOL. Intenzivní péče o novorozence. 2. přepracované vyd. Brno: NCO NZO, 2012. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1
  • HELLBRÜGGE, T., ŠOLTÉS, L., ARCHALOUSOVÁ, A., ILERČÍKOVÁ, D. Prvních 365 dní v životě dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 168 s. ISBN 978-80-247-3457-6.
  • KLÍMA, J. A KOL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 184 s. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • TAGHER, Gannon a Lisa KNAPP. Pediatric Nursing: A Case-Based Approach. LWW, 2019. ISBN 1496394224.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2019. 240 s. ISBN 978-80-271-0584-7.
  • DOKOUPILOVÁ, M., ĆERNÝ, M., a kol. Kazuistiky z neonatologie. 1.vyd.: Maxdorf, 2020. 318 s. ISBN 978-80-7345-649-4.
  • HONZÍK, T., MAGNER, M. A KOL. T. Testové otázky z pediatrie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4556-8.
  • JANOTA, J., STRAŃÁK, Z. A KOL. Neonatologie 1. Vyd. Praha: Mladá Fronta a.s., 2013. ISBN 978-80-204-2994-0
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén, 2014. 698 s. ISBN 978-80-74921-315.
  • MARKOVÁ, D., WEBEROVÁ, M. Předčasně narozené dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2020. 736 s. ISBN 978-80-271-40-94-7.
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 608 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLEZÁKOVÁ, L. et al. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 288 s. ISBN 978-80-247-3286-2.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je seznámit studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student je schopen popsat vývoj zdravého dítěte od narození do dospělosti, včetně charakteristiky jednotlivých období a specifik ošetřovatelské péče. Zná příznaky, diagnostiku a léčbu jednotlivých nemocí u dětí. Zná ošetřovatelské postupy v rámci péče o dětského pacienta včetně hodnotící a měřící techniky. Umí je aplikovat v rámci ošetřovatelské péče u dětí. Orientuje se v nastavených preventivních prohlídkách u dětí včetně screeningových programů.

  • Dovednosti: Student je schopen komplexně posoudit potřeby dítěte. Má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče v pediatrii a pro činnosti s touto péčí související. Student zvládá základní ošetřovatelskou péči v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče. Student je schopen provést resuscitaci dítěte s ohledem na věk dítěte.

  • Obecné kompetence: Student je schopen posouzení a identifikace problémů. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek. Umí plánovat činnosti efektivně a pracovat s časem. Při obhajobě svých postupů a výsledků umí vyjádřit svůj názor a prezentovat jej.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, dále ústní zkoušení.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím