Komunikace 2
Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt
Předmět | Komunikace 2 (KO2-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | doc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 5 h |
Sylabus
- Zátěžová komunikace
- Konflikt a manipulace v komunikaci
- Diskuze
- Komunikace s problémovým pacientem
- Komunikace s pacientem se závažným onemocněním
- Komunikace se seniorem
- Komunikace s dětskými pacientem
- Komunikace s handicapovanými
- Základy rétoriky, zásady prezentace
- Komunikace se ženou v období těhotenství, porodu a v šestinedělí
- Komunikace s cizinci
Doporučená literatura
- FRIEDLOVÁ, K. B. Bazální stimulace pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 1. vyd. Tábor: APSS ČR, 2018. 204 s. ISBN 978-80-907053-1-9.
- LOŠŤÁKOVÁ, O. Empatická a asertivní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2020. 172 s. ISBN 978-80-271-2227-1.
- PEASE, A., PEASE, B. Řeč těla. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 359 s. ISBN 978-80-7367-921-7.
- Studijní opory v LMS Moodle
- ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace – komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
- ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
- BERCKHAN, B. K. Komunikace bez zábran: jak se naladit na společnou vlnovou délku. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 111 s. ISBN 978-80-262-0066-6.
- BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1 vyd. Praha: Grada, 2012. 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0.
- DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2021. 136 s. ISBN 978-80-262-1806-7.
- PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
- PTÁČEK, R., a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
- SLOWIK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9.
- TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 136 s. ISBN 978-80-271-0064-4
- VAN SERVELLEN, Gwen. Communication Skills For The Health Care Professional. 3rd edition. 2018. ISBN 9781284141429.
Anotace
Předmět je koncipován jako praktický. Cílem předmětu je získání znalostí a dovedností v oblasti sociální i zdravotnické komunikace. Při výuce je vysvětlena problematiky verbální i neverbální komunikace, specifika a zásady komunikace ve zdravotnickém zařízení se zaměřením na komunikaci mezi zdravotníkem a pacientem. Cílem předmětu je také seznámit studenty se specifickými komunikačními postupy u různých skupin pacientů.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student se orientuje v oblasti sociální i zdravotnické komunikace. Student dokáže aplikovat v praxi prvky neverbální komunikace. Student dokáže popsat specifika komunikace u různých skupin pacientů.
- Dovednosti: Student dokáže reagovat na různé verbální a neverbální projevy pacientů. Student se dokáže vyjadřovat kulturně v rámci etických norem a uvědomuje si význam jazyka v procesu sociální komunikace. Student dokáže reagovat a vyrovnat se se zátěžovými situacemi v komunikaci. Student dokáže adekvátně komunikovat s různými skupinami pacientů.
- Obecné kompetence: Student je schopen samostatně adekvátně komunikovat v rámci sociální komunikace i komunikace ve zdravotnickém zařízení, chápe důsledky svého komunikačního jednání.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.
Studijní zátěž:
PS: 20 hodin přímá výuka, 32 hodin samostudium.
KS: 5 hodin přímá výuka, 47 hodin samostudium.
^ nahoru ^