Vývojová psychologie
Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt
Předmět | Vývojová psychologie (VyP-1) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Ondřej Škoda |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 10 h |
Sylabus
- Vymezení předmětu vývojové psychologie
- Uvedení činitelů vývoje (zrání, učení) a obecných zákonitostí vývojových změn
- Periodizace vývoje
- Prenatální stádia vývoje, rooming in, úskalí prenatálního a postnatálního období.
- Období novorozence - režim dne, význam stimulace, nepodmíněné reflexy, rady vychovatelům
- Období kojence - vývoj psychomotorický, vývoj emocí, interakce matka - dítě
- Období batolete - vývoj pohybový, psychické změny v období do tří let, vývoj sebeuvědomění, období dětského negativismu.
- Předškolní věk - změny ve vývoji duševních procesů, kriteria školní zralosti
- Stádium dětství a prepuberty - vývojové změny psychiky v období 6-10 let, rozvoj paměti, nástup zobecňování, výkony názorných operací, změny sociálních vztahů
- Puberta - fyziologické změny a jejich dopad, nástup abstrakce, sebehodnocení a vytváření identity
- Adolescence - vývojové úkoly
- Dospělost - charakteristika fází dospělosti, vývojové krize, pozvolný nástup involuce a její prožívání
- Stáří - fyzické a duševní změny, postupné signály involuce, možnosti jejich redukce, charakteristika demence
- Generační vztahy.
Doporučená literatura
- ČAČKA,O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. 1. Vyd. Brno, Doplněk,
- HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2., přepracované vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 103 s. Texty pro distanční studium. ISBN 978-80-7290-396-2.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
- SKORUNKOVÁ, R. Úvod do vývojové psychologie. Vyd. 4. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 69 s. ISBN 978-80-7435-115-0.
- Studijní opory v LMS Moodle
- ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 278 s. Sestra. ISBN 978-80-247-4062-1.
- LEMAN, Patrick. Developmental Psychology. 2nd Edition. McGraw-Hill Education - Europe, 2019. ISBN 9780077175191.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Cíle předmětu:
- Znalosti: Student má schopnost adekvátně přistupovat k pacientům každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jejich duševního dění, ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má přehled o aktuálnosti vývojových výzev na příslušných věkových úrovních.
- Dovednosti: Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenční postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.
- Obecné způsobilosti: Studenti nabyli studiem vývojové psychologie větší kompetence pro situace, ve kterých musí jednat s pacienty různého věku. Jsou schopni větší empatie, porozumění a tím i účinnějšího jednání s pacienty. Jsou navíc schopni jim poradit a pomoci v jejich problémech a použít i přiměřené intervenční postupy k posílení jejich odolnosti.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a dále ústní zkoušení.
Studijní zátěž:
PS: 20 hodin přímá výuka, 58 hodin samostudium,
KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.
^ nahoru ^