Základy edukace v ošetřovatelství
Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt
Předmět | Základy edukace v ošetřovatelství (ZEO-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | doc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Cvičení | 3 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 10 h |
Sylabus
- Edukace ve zdravotnické péči, pedagogika
- Edukační proces
- Teorie učení a jejich využití v edukační činnosti
- Determinanty učení, učební styly
- Vývojová specifika a edukace
- Motivace k učení, zásady edukace
- Kulturní aspekty v učení
- Edukace a zdravotní postižení – senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
- Techniky a strategie vyučování, edukační plán
- Vyučovací metody
- Didaktické prostředky
- Edukace u vybraných onemocnění
Doporučená literatura
- DVOŘÁKOVÁ, M. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
- GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
- KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-273-2.
- PRŮCHA, J. Psychologie učení: Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2.
- Studijní opory v LMS Moodle
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
- ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
- HALSTEAD, Judith A. a Betsy FRANK. Pathways to a Nursing Education Career: Transitioning From Practice to Academia. 2nd Edition. Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0826139986.
- HELUS, Z., JEDLIČKA, R. Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
- ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
- ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Anotace
Předmět je koncipován jako praktický předmět. Uvádí do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty a jejich blízké účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností včetně edukace v kontextu sociokulturních charakteristik.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.
- Dovednosti: Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.
- Obecné kompetence: Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.
Studijní zátěž:
PS: 30 hodin přímá výuka, 48 hodin samostudium.
KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.
^ nahoru ^