Základy edukace v ošetřovatelství

Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt

PředmětZáklady edukace v ošetřovatelství (ZEO-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantdoc. PhDr. Zuzana Hudáková, PhD.
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Cvičení3 h
Kombinované studium
Cvičení10 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 3 3 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 3 3 kr. ZA

Sylabus

  • Edukace ve zdravotnické péči, pedagogika
  • Edukační proces
  • Teorie učení a jejich využití v edukační činnosti
  • Determinanty učení, učební styly
  • Vývojová specifika a edukace
  • Motivace k učení, zásady edukace
  • Kulturní aspekty v učení
  • Edukace a zdravotní postižení – senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
  • Techniky a strategie vyučování, edukační plán
  • Vyučovací metody
  • Didaktické prostředky
  • Edukace u vybraných onemocnění

Doporučená literatura

  • DVOŘÁKOVÁ, M. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-273-2.
  • PRŮCHA, J. Psychologie učení: Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
  • ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • HALSTEAD, Judith A. a Betsy FRANK. Pathways to a Nursing Education Career: Transitioning From Practice to Academia. 2nd Edition. ‎ Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0826139986.
  • HELUS, Z., JEDLIČKA, R. Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.

Anotace


Předmět je koncipován jako praktický předmět. Uvádí do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty a jejich blízké účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností včetně edukace v kontextu sociokulturních charakteristik.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.

  • Dovednosti: Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.

  • Obecné kompetence: Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče.




Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.




Studijní zátěž:


PS: 30 hodin přímá výuka, 48 hodin samostudium.


KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.



^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím