Ošetřovatelská péče v pediatrii 2
Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt
Předmět | Ošetřovatelská péče v pediatrii 2 (OPP2) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | prof. MUDr. Jan Janota, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 10 h |
Cvičení | 5 h |
Sylabus
- Onemocnění gastrointestinálního traktu: průjmy u kojenců a větších dětí, vrozené vývojové vady, zásady dietního režimu při průjmech, dehydratace, malabsorpční syndrom.
- Onemocnění CNS.
- Endokrinologické onemocnění. Imunita, imunodeficientní stavy.
- Urgentní stavy v pediatrii.
- Infekční onemocnění v dětském věku.
- Poruchy smyslů u dětí.
- Onkologie dětského věku. Nádorová onemocnění u dětí.
- Péče o děti s mentálním postižením.
- Onemocnění pohybového aparátu u dětí (systémové onemocnění pojiva – zásady rehabilitace).
- Ošetřovatelský proces u dětí s akutním onemocněním gastrointestinálního traktu – způsoby rehydratace, dietní léčba, bilance tekutin, stav hydratace.
- Ošetřovatelský proces u dětí s chronickým onemocněním gastrointestinálního traktu – příprava pacienta k endoskopickému vyšetření, péče o kolostomii.
- Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami výživy – způsoby enterální výživy, péče o děti s perkutánní endoskopickou gastrostomií.
- Ošetřovatelský proces u dětí s diabetes mellitus – odběry glykémií, selfmonitoring, způsoby aplikace inzulínu včetně inzulínové pumpy, stravovací režim – edukace – akutní komplikace.
- Ošetřovatelský proces u dětí s infekčním onemocněním.
- Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním CNS. Intoxikace.
- Ošetřovatelský proces u dětí s popáleninami.
- Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním pohybového aparátu, po úrazech.
- Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami smyslů, mentálním postižením, zvláštnosti péče.
- Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami pohybového aparátu, Vojtova metoda. Specifika dětské rehabilitační péče.
Doporučená literatura
- DORT, J., DORTOVÁ, E., JEHLIČKA, P. Neonatologi 3. vyd. Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 987-80-246-3936-9.
- FENDRYCHOVÁ, J. A KOL. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii 2. část – péče o novorozence. 1. vyd. Brno: NCO NZO. 133 s. ISBN 978-80-7013-489-4.
- FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. A KOL. Intenzivní péče o novorozence. 2. přepracované vyd. Brno: NCO NZO, 2012. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1
- FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2018. 158 s. ISBN 978-80-7013-593-8
- FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 192 s. ISBN 978-80-247-3940-3.
- HELLBRÜGGE, T., ŠOLTÉS, L., ARCHALOUSOVÁ, A., ILERČÍKOVÁ, D. Prvních 365 dní v životě dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 168 s. ISBN 978-80-247-3457-6.
- JANOTA, J., STRAŃÁK, Z. A KOL. Neonatologie 1. Vyd. Praha: Mladá Fronta a.s., 2013. ISBN 978-80-204-2994-0
- KLÍMA, J. A KOL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
- SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. . 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 184 s. ISBN 978-80-247-3592-4.
- Studijní opory v LMS Moodle
- BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2019. 240 s. ISBN 978-80-271-0584-7.
- DOKOUPILOVÁ, M., ĆERNÝ, M., a kol. Kazuistiky z neonatologie. 1.vyd.: Maxdorf, 2020. 318 s. ISBN 978-80-7345-649-4.
- HONZÍK, T., MAGNER, M. A KOL. T. Testové otázky z pediatrie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4556-8.
- LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén, 2014. 698 s. ISBN 978-80-74921-315.
- MARKOVÁ, D., WEBEROVÁ, M. Předčasně narozené dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2020. 736 s. ISBN 978-80-271-40-94-7.
- MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 608 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.
- SLEZÁKOVÁ, L. et al. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 288 s. ISBN 978-80-247-3286-2.
- TAGHER, Gannon a Lisa KNAPP. Pediatric Nursing: A Case-Based Approach. LWW, 2019. ISBN 1496394224.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je seznámit studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče.
Cíle výuky:
- Znalosti: Student je schopen popsat vývoj zdravého dítěte od narození do dospělosti, včetně charakteristiky jednotlivých období a specifik ošetřovatelské péče. Zná příznaky, diagnostiku a léčbu jednotlivých nemocí u dětí. Zná ošetřovatelské postupy v rámci péče o dětského pacienta včetně hodnotící a měřící techniky. Umí je aplikovat v rámci ošetřovatelské péče u dětí. Orientuje se v nastavených preventivních prohlídkách u dětí včetně screeningových programů.
- Dovednosti: Student je schopen komplexně posoudit potřeby dítěte. Má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče v pediatrii a pro činnosti s touto péčí související. Student zvládá základní ošetřovatelskou péči v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče. Student je schopen provést resuscitaci dítěte s ohledem na věk dítěte.
- Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení a k identifikaci problémů. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek. Umí plánovat činnosti efektivně a pracovat s časem. Při obhajobě svých postupů a výsledků umí vyjádřit svůj názor a prezentovat jej.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, dále ústní zkoušení.
Studijní zátěž:
PS: 30 hodin přímá výuka, 74 hodin samostudium,
KS: 15 hodin přímá výuka, 89 hodin samostudium.
^ nahoru ^