Kulturní dědictví a cestovní ruch B

Studijní plán:

PředmětKulturní dědictví a cestovní ruch B (KDCRB-1)
GarantujeKatedra cestovního ruchu (KCR)
GarantAkad. mal. Vladimír Netolička ( netolicka@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prerekvizity předmětu
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Kulturní dědictví a cestovní ruch B
    Studijní obory: Cestovní ruch
    Typ předmětu: volitelný
    Kredity: 2 kr.
    Jiný způsob vyjádření rozsahu: 28 hodin (přednáška 0 h, cvičení 28h)
    Prerekvizity: Kulturní dědictví a cestovní ruch A ( KDCR A)

    Garant předmětu: ak. mal. Vladimír Netolička
    Vyučující:
    ak. mal. Vladimír Netolička

    Anotace předmětu a výstupy předmětu
    Cílem předmětu je detailnější uvedení do problematiky dějin umění. Na rozdíl od povinného předmětu Kulturní dědictví a cestovní ruch A, ze kterého vychází, se volitelný předmět zabývá více do hloubky problematikou a smyslem dějin umění, objasňuje východiska, výtvarné charakteristiky slohů, vzájemné přesahy jednotlivých slohových období a hnutí, jejich filosofii a způsob chápání života.

    Znalosti: Student umí popsat východiska pro přístup současné společnosti k dějinám umění a všeobecně k výtvarnému umění vůbec.

    Dovednosti: Student dovede popsat především směřování výtvarného umění v období 19. a 20. století.

    Obecné způsobilosti: Studijní předmět má sloužit k získání kulturního přehledu a k osvojení si základních znalostí využitelných v cestovním ruchu. Student by také měl získat přehled o významných kulturních památkách, především 19. A 20. století v návaznosti na cestovní ruch a jeho trvale udržitelný rozvoj.

Doporučená literatura

  • Studijní literatura a studijní pomůcky
    Povinná:
    • NETOLIČKA, Vladimír. Elearning VŠPJ – Kulturní dědictví a cestovní ruch. Jihlava: 2011

    Doporučená:
    DVOŘÁK, Max. Italské umění od renesance k baroku. Praha: Jan Laichter,1946.
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění v novověku. Brno:Vysoké učení technické,1966. 25 429
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve středověku. Brno:Vysoké učení technické,1973. 05-037-73 17/59
    HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve starověku. Brno:Vysoké učení technické,1979. 05-075-79 17/59
    HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás, Přehled stavebních slohů. Praha: Orbis, 1963. 11-007-63 09/13
    HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. Středisko státní památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, 1978
    MATĚJČEK, Antonín. Dějiny umění v obrysech. Praha: Melantrich, 1948., 1. vydání
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. Idea Servis, ISBN 80-85970-23-6
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 2. Idea Servis, ISBN 80-85970-37-6
    MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 3. Idea Servis, ISBN 80-85970-31-7
    PIJOAN, Jose. Dějiny umění /1-12. Balios Knižní klub, Euromedia Group, K.,S., 1998
    POCHE, Emanuel. Prahou krok za krokem. Panorama 1985, 11-072-85 09/13
    STAŇKOVÁ, Jaroslava – PECHAR, Josef. Tisíciletý vývoj architektury. Praha: Polytechnická knižnice, 1972. 04-322-72
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění středověku. Praha: Odeon, 1969 01-511-69 09/3
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970 01-533-70 09/3
    Umění a lidstvo – LAROUSSE, Umění nové doby. Praha: Odeon, 1974 0101-529-74 09/3

Anotace


Studijní zátěž a požadavky na zakončení předmětu



Studijní zátěž:



Prezenční studium (hodin)



Přednášky –0, Cvičení - 28



Samostatná příprava - 64



Celkem – 92



 



Požadavky na zakončení předmětu:



Požadavky na zakončení (váha v %):
Test složený z obrázků (50%)



Teoretický test (50%)



 



Zápočet studenti získají za úspěšné splnění testů.Hranicí pro udělení zápočtu je 60%správně zodpovězených otázek.



 



  1. Hnutí fauvismu a expresionismu.

  2. Kubismus, futurismus a metafyzická malba

  3. Abstraktní umění, konstruktivismus a dadaismus. Funkcionalismus.

  4. Devětsil (poetismus) a surrealismus. Bauhaus.

  5. Informel a geometrická abstrakce, pop-art, op-art.

  6. Hyperrealismus, konceptuální umění, environment, land-art, akční umění, postmodernismus…Stručné zopakování východisek a smyslu jednotlivých kulturních období a slohů.

  7. Baroko, rokoko a klasicismus, charakteristické prvky pro architekturu, sochařství, malířství a užité umění.

  8. Východiska pro umění empíru, romantismu a realismu.

  9. Impresionismus, jeho předchůdci a hlavní znaky.

  10. Podstata postimpresionismu a jeho představitelé.

  11. Tvorba generace Národního divadla a jeho hlavní představitelé.

  12. Symbolismus a secese, charakteristika a tvůrci.

  13. Secese – gesamtkunstwerk, poslední sloh.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím