Úvod do rekreologie

Studijní plán:

PředmětÚvod do rekreologie (ÚR)
GarantujeKabinet sportů (KS)
Garant
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška2 h
Kombinované studium
DotacePředmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací.
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus


  • Obsah předmětu:

    A. Úvod do rekreologie, základní pojmy:
    sport, rekreace, sportovně rekreační aktivita, pohybová aktivita, organizace SRA, plánování a management SRA a další.

    B. Bio – lékařské aspekty SRA, aplikované vědy:

    1. Anatomie - základní pojmy
    Pohybová soustava, kostra a klouby
    Svalstvo těla a končetin
    Ostatní soustavy lidského těla
    Svaly a jejich činnost, stavba svalů, typy svalů podle jejich činnosti
    Nervová soustava a svalová činnost, vznik svalového stahu, tři typy pohybů podle zapojení NS, dva typy pohybů podle doby trvání

    2. Fyziologie - základní pojmy
    Klid, zátěž, únava, zotavení
    Hodnocení zátěže (měření, zóny intenzity, subjektivní příznaky)
    Činnost transportních soustav - Srdce a krevní oběh, Plíce a dýchací cesty
    Svalová činnost - Svalová práce a její účinek, Svalové dysbalance
    Metabolizmus a energetické zdroje - Energetické zdroje zátěže
    Fyziologická charakteristika vybraných SRA v CR

    3. Traumatologie
    Úrazová zábrana a první pomoc
    První pomoc
    Resuscitace při zástavě oběhu
    Zlomeniny
    Šok a protišoková opatření
    Krvácení
    Omrzliny

    4. Hygiena a výživa
    Životní styl - Pohyb, výživa, životospráva, Energetická hodnota práce a sportovní činnosti
    Nutriční stav organizmu - BMI, složení těla, Pitný režim strava a doplňky sportovce, Desatero zdravé výživy
    Vlivy prostředí - hluk, záření, teplota a vlhkost

    C. Pedagogicko - psychologické aspekty sportu a SRA:

    1. Pedagogika a psychologie sportu, úvod do kinantropologie a antropomotoriky
    Základní pojmy - výchova, vyučování, učení, žák – učivo – cvičitel
    Didaktika praktického výcviku - didaktické zásady, postupy, styly
    Cvičební jednotka - stavba, úloha cvičitele, bezpečnost
    Cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické / Cesta učitel – žák / Merandova koncepce výuky sportovních her
    Druhy tělocvičné aktivity: Tělesná výchova – sport – tělocvičná rekreace / cíle
    Hlavní prostředek TV, sportu a pohybové rekreace ovlivňující stav organizmu: ukazatele – kvalita, četnost, objem , intenzita , hustota, Reakce / Adaptace
    Zatěžování - zásady rozvoje motoriky: odezva organizmu, superkompenzace / Kumulativní efekt
    Účinek tělesných cvičení
    Energetická hodnota pohybu
    Řízení pohybu – svalová reakce na impuls, druhy řízení pohybu
    Motorické učení

    2. Sportovní trénink
    Základní pojmy - Tělesná zátěž, Reakce – superkompenzace, Adaptace - kumulativní efekt, Oblasti zátěže a výkonnosti
    Kondice - Zdatnost a motorické schopnosti - oblasti, definice, faktory,
    Cvičení dětí, žen a seniorů, Motorické schopnosti a testy
    Technika - pohybové dovednosti, Model motorického učení, závěry pro praxi

    3. Didaktika a metodika sportu a SRA
    Komplexní pojetí
    Struktura výuky
    Formy obsahové a organizační - výcvik, závody, turistika, závěry
    Rozbory a hodnocení - zatížení a úrovně dovedností
    Metodické postupy
    Pedagogické pojetí

    4. Technika (výzbroj a výstroj, opravy a údržba) a biomechanika SRA

    D. Management sportů a SRA v CR:
    SRA - výrobek – produkt
    Managersko marketingové členění aktivit sportovně rekreačního charakteru
    Role, znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty managera SRA v CR
    Cyklus řízeného marketingu – koncepce „krok za krokem“
    Analýza a plánování v managementu sportu a rekreace, Projektový
    Management, základní otázky malého projektu
    Legislativa a právní aspekty SRA v CR:
    Živnostenský a „podnikatelský“ zákon (živnostenský zákon 455-1991, zákon 309-2000, zákon 209-2001 apod.)
    Druhy licencí a podmínky vázaných živností TV a S
    Metodický pokyn MŠMT z 22. 12. 2005
    Směrnice o kvalifikacích v ČR
    Ochrana přírody a pobyt v horách

Doporučená literatura

  • Základní literatura:
    Půža, B.: Úvod do rekreologie. Teorie sportovně rekreačních aktivit v cestovním ruchu. Studijní opora. Jihlava: VŠP Jihlava, 2010.
    Dále:
    Ad B.1.
    Feneis,H.: Anatomický obrazový slovník. Grada, Praha, 1995.
    Fleischmann,J., Linc,R.: Anatomie člověka. SPN, Praha, 1989.
    Dylevský,J., Trojan,S.: Somatologie. Avicenum, Praha, 1990.
    Novotný,J., Hruška,M.: Biologie člověka. Fortuna, Praha, 1995.
    Soulek,V.: Přehled biologicko-medicínských předmětů. Gaudeamus, Hradec Králové, 1995.

    Ad B.2.
    Havlíčková,L. a kol.: Fyziologie tělesné zátěže. UK, Praha, 1993.
    Máček,M., Vávra,J.: Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže. Avicenum, Praha, 1988.
    Máček,M., Máčková,J.: Fyziologie tělesných cvičení.ONYX,Praha, 1995.
    *Soulek,V.: Přehled biologicko medicínských předmětů. Gaudeamus, Hradec Králové,1995.
    Placheta,Z.a kol.: Zátěžová diagnostika a ordinace pohybové aktivity. MU, Brno, 1994.
    Machová,J.: Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
    Seliger,V., Vinařický,R., Trefný,Z.: Fyziologie člověka. SPN, Praha,1983.
    Silbernagl,S., Despapoulos,A.: Atlas fyziologie člověka. Grada, Praha,1993.

    Ad B.3.
    Dvořáček, I., Hrabovský, J.: První pomoc.Avicenum, Praha, 1989
    Handzo, P. a kol.: Telovýchovné lekárstvo. Osveta, Martin, 1988.
    Soulek, V.: Přehled biologicko-medicínských předmětů. Gaudeamus, HK, 1995

    Ad B.4.
    Soulek, V.: Přehled biologicko-medicínských předmětů. Gaudeamus, HK, 1995
    Jirka, Z.: Regenerace a sport. Olympia, Praha 1990
    kol.: Manuál prevence v lékařské praxi, SZÚ Praha, 1994-6
    Handzo, P. a kol.: Telovýchovné lekárstvo. Osveta, Martin, 1988.

    Ad C.1.-3.
    Slepička, P. a kol. Psychologie sportu, Praha : Karolinum, 2009, ISBN 978-80-246-1602-5
    Skalková J.: Obecná didaktika, Praha, ISV, 1999
    Pařízek V.: Obecná pedagogika, Praha, 1991
    Čelikovský, S. aj. Antropomotorika. Praha : SPN, 1989.
    Komeštík, B. Antropomotorika. Hr. Králové : Gaudeamus, 1995.
    Komeštík, B. Přednášky kinantropologie / CD-rom. 1. vydání. Hr. Králové : UHK - CAVS, 2000. Kinantropologie-Antropomotorika-Metodologie / CD-rom. 2. vydání. Hr. Králové : UHK, CMMS, 2005.
    Měkota, K. a Blahuš, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha : SPN, 1983.
    Komeštík, B. Kinantropologie-diskuze o pojmech, výzkumu a studiu. H. K. : UHK-Gaudeamus, 1998.
    Komeštík, B. Přednášky kinantropologie / CD-rom. 1. vydání. Hr. Králové : UHK - CAVS, 2000. Kinantropologie-Antropomotorika-Metodologie / CD-rom. 2. vydání. Hr. Králové : UHK, CMMS, 2005.

    Ad C.4.
    Karas, V.- Otáhal, S.: Biomechanika tělesných cvičení. Praha 1990
    Koniar, M.-Leško, M.: Biomechanika. Bratislava 1990
    Novák, A.: Biomechanika tělesných cvičení. Praha, 1995
    Kovařík, V.: Biomechanika tělesných cvičení. Brno 1994
    Aktuální časopisecká literatura (Outdoor, Lidé a hory, Cykloturistika, Montana atd.) a pravidla sportů

    Ad D.
    Čáslavová E., Management v Tělesné výchově a sportu, Karolinum, Praha 1995, ISBN-80-7184-066-1
    Freyer Walter, Handbuch des Sportmarketing, Forkel Verlag, Wiesbaden 1991
    Novotný.J., Ekonomika sportu, VŠE Praha, 1995, ISBN 80-7079-414-3
    Koontz,Weinrich, Management, Victoria publishing, Praha 1993
    Kotler, Marketing a management, Victoria publishing, Praha 1993
    Truneček, Management I., VŠE Praha 1995
    Aktuální sportovní a rekreační časopisecká literatura, Katalogy výstav a veletrhů z oboru
    Příslušné směrnice, předpisy, metodické listy, zákony a právní normy

Anotace

Osvojit si základní rekreologické pojmosloví.
Získat základní znalosti vázané na činnosti manažera sportovně rekreačních aktivit v cestovním ruchu z oblastí : Bio-lékařské (anatomie, fyziologie, traumatologie, hygiena a výživa), Pedagogicko-psychologické (pedagogika a psychologie sportu, sportovní trénink, motorika člověka, didaktika a metodika, technika a biomechanika) a Management sportu a sportovně rekreačních aktivit včetně právních norem a předpisů limitujících činnosti manažera sportovně rekreačních aktivit v cestovním ruchu.
Uvědomit si jak a v jakých situacích tyto znalosti používat a naučit se je tvořivě uplatňovat v praxi s klienty CR

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím