Úvod do psychosociální rehabilitace
Studijní plán:
Předmět | Úvod do psychosociální rehabilitace (UPR-2) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Markéta Dubnová, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 3 h |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- Přednášky:
• Základní pojmy (rehabilitace, invalidita, porucha, disabilita, zranitelnost, handicap, postižení)
• Principy psychosociální rehabilitace
• Pilíře psychosociální rehabilitace
• Domény psychosociální rehabilitace
• Dimenze psychosociální rehabilitace
• Velký a maslý cyklus PSR
• Proces PSR – fáze
• Uplatnění v praxi
Cvičení
Praktický nácvik činností v jednotlivých fázích PSR:
• Orientace a připojení na klienta
• Mapování/šetření potřeb
• Stanovování cílů
• Plánování
• Intervenování
• Ukončení a zpětná vazba
• Profil klienta
• Individuální rehabilitační plán
Doporučená literatura
- WILKEN, J. P., HOLLANDER, D. 1999. Komplexní přístup k psychosociální rehabilitaci. Bilthoven:
STORM Rehabilitatie.
KALINA, K. 2001. Jak žít s psychózou. Praha: Portál.
CENTRUM PRO ROZVOJ PÉČE O DUŠEVNÍ ZDRAVÍ, 2001. Moderní psychiatrie a komunitní péče. Praha:
Dokument Centra péče o duševní zdraví.
MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. et al. 2008. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha:Grada.
MUSIL, L. 2004. „Ráda bych Vám pomohla, ale...“. Brno: Marek Zeman.
ŠUPA, J., 2006. Expertíza pro cílovou skupinu “osoby s duševním onemocněním”. Brno: Podkladový materiál pro proces komunitního plánování sociálních služeb ve městě Brně.
PROBSTOVÁ, V. 2005. Sociální práce s duševně nemocnými. In Matoušek O., Koláčková, J.,
Kodymová, P. eds. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha:Portál.
WILKEN JP, HOLLANDER D. Rehabilitation and recovery. Amsterdam, 2005 SWP Publisher; 262 s.
DRAKE RE, GREEN AI, MUESER KT, GOLDMAN HH. The history of community mental health treatment
and rehabilitation for persons with severe mental illness. Community Mental Health Journal 2003; 39(5): 427–440.
Anotace
Cíle:
Seznámit studenty k metodami a principy komplexního přístupu psychosociální rehabilitace a jejího využití pro práci a podporu lidí se specifickými potřebami, s akcentem na CS lidí s duševním onemocněním.
Znalosti:
Student zná východiska uceleného přístupu k psychosociální rehabilitaci. Disponuje znalostmi metod a procesu psychosociální rehabilitace a je si vědom možností jejího využití v praxi.
Dovednosti:
Student dokáže charakterizovat psychosociální rehabilitaci. Orientuje se v jednotlivých fázích PSR a je schopen je prakticky uplatnit.
Obecné způsobilosti:
Student umí cíleně využívat metody a principy psychosociální rehabilitace v práci s klientem. Orientuje se v metodách PSR a je schopen je propojit s praxí.
^ nahoru ^