Předmět | Základy zpracování dat (ZZD) |
---|---|
Garantuje | Katedra matematiky (KM) |
Garant | Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium | |
---|---|
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium | |
Dotace | Předmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací. |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
V | 2 kr. | ZA |
V každodenním životě děláme neustále pozorování o světě a na základě těchto pozorování si o světě děláme závěry. Protože pro rozhodování potřebujeme vědět, kterým závěrům můžeme věřit a který ne, potřebujeme k tomu nějaký nástroj. Tímto nástrojem je testování hypotéz, které již bylo představeno v rámci statistických předmětů. Statistické nástoje urazily v posledních letech velký kus cesty a nyní máme k dispozici jednoduché a moderní programy, které jsou volně ke stažení a které nám umožní analyzovat data během pár minut.
Abychom mohli testovat naše hypotézy, je třeba prvně získat data. V praxi často potřebujeme sesbírat mnoho pozorování naráz a přesně pro tyto účely se hodí dotazníky.
V rámci tohoto předmětu si ukážeme
V tomto předmětu bude kladen důraz na praktické použití statistických nástrojů pro účely bakalářské práce.
jakým Ať už při zpracování bakalářské práce či poté v praxi po škole, - Součástí bakalářské práce je velmi často vyhodnocení anket nebo dotazníků. Přesto, že se studenti během svého studia seznámí teoreticky s různými statistickými metodami, při zpracování „svých“ dat jsou naprosto bezradní. Proto je náplní tohoto předmětu práce s moderním statistickým softwarem STATISTICA, který umožní velmi jednoduchým a technicky nenáročným způsobem analyzovat získaná data. Zjistíte, že moderní statistika není dosazování do vzorců a počítání na kalkulačce. Nudné výpočty zvládá software a uživatel velmi rychle získá názor na „svá“ data pomocí statistických grafů, kontingenčních tabulek, jednoduchých testů a podobně. V tomto cvičení se jednak studenti seznámí se základním využitím softwaru, který patří mezi špičku ve zpracování dat a nahrazuje úmorné výpočty zajímavými pohledy na data a dále budou mít příležitost zpracovat vlastní data pod odborným vedením. Cílem je posunutí bakalářské práce z popisné podoby do podoby vědecké analýzy problému, kdy student stanoví a ověří hypotézy, což je v případě bakalářské práce značným přínosem a vylepšením, v případě vyšších prací (diplomových, rigorózních, disertačních) naprostou nezbytností. Bez použití moderního statistického softwaru by toto bylo naprosto neřešitelné.